EM på dansk grund er et fantastisk udstillingsvindue for Danmark, danske virksomheder og danske løsninger, siger Henriette Søltoft, vicedirektør i DI.

Foto: Unsplash
21.06.21 DIB Nyheder

Data, græs og øl – danske virksomheder vinder under EM

Herrelandsholdet er videre ved fodbold-EM 2021. Også de danske virksomheder er fortsat stærkt repræsenterede både på banen, på lægterne og på telefonen.

De indledende runder ved fodbold-EM 2021 lakker mod enden, og det danske herrelandshold kunne mandag aften med en 4-1 sejr over Rusland og en belgisk sejr over Finland se frem mod fortsat deltagelse.

Undervejs mod EM har holdet fået hjælp fra IBM Danmark. Virksomheden indgik i marts et samarbejde med virksomheden Cognitech og Dansk Boldspil Union (DBU), der giver DBU en ny analyseplatform til gavn for herrelandsholdets forberedelser til vigtige landskampe – ikke mindst her under EM i fodbold.

- Vi er med, fordi vi gerne vil hjælpe DBU og landstræner Kasper Hjulmand i deres arbejde, så landsholdet får et stort løft inden for dataanalyse. Det gør dem i stand til hurtigere at behandle data, så de hurtigere og bedre kan lægge taktikken til de næste kampe, fortæller Troels Bisgaard Vig, der er direktør for Cloud & Software hos IBM Danmark.

IBM’s analyseplatform Cognos er omdrejningspunktet for samarbejdet, som Cognitech er specialister i at håndtere.

IBM Danmark markerer dermed også, at it-giganten gerne samarbejder med mindre virksomheder om projekter til gavn for begge parter. Foreløbigt er der indsamlet data fra 300 tidligere kampe, der gør trænerteamets analyse af videoklip, løbemønstre og anden information hurtigere tilgængeligt. 

I første omgang har herrelandsholdet gavn af Cognos, men på sigt skal flere af DBU’s landshold også være en del af dataanalysen.

Læs også: Revolution: Din tandlægestol er gået online

Vi håber og tror på, at det kan blive en god start på sommeren, som er den vigtigste periode på året for os med hensyn til omsætning Peter Haahr Nielsen, Carlsberg Danmarks administrerende direktør

Fodboldklubber reklamerer i blinde

En mulig fremtidig samarbejdspartner for DBU er den digitale iværksættervirksomhed MANY, hvor CEO og stifter Tom Matthiesen står klar til at hjælpe med at gøre DBU endnu mere attraktiv for sponsorer og fans.

Virksomheden hjælper i forvejen fodbold klubber som FC Midtjylland, OB, FC Nordsjælland og Esbjerg fB med en app, der giver deres fans adgang til adgang til alt relevant info om klubberne samlet på et sted.

- Normalt skal fans bevæge sig rundt på 6-9 forskellige platforme for at få det indhold, de gerne vil have. Med denne app får de det hele et sted, og klubberne og sponsorerne får en viden om deres fans, der kan bruges til at give dem mere relevant indhold, fortæller Tom Matthiesen.

Han oplyser, at dataindsamling om fodboldfans er meget mindre udbredt, end man skulle tro.

- Selv mastodonten Manchester United, som har alle ressourcer i verden, placerer sig overalt med reklamer med deres hovedsponsor Chevrolet. Men hvis man er en 12årig dreng fra Mumbai, er det jo overhovedet ikke relevant. Med vores data får klubberne data på, hvem de kommunikerer med, så de kan præsentere relevant indhold for brugerne og data om ”return on investment” til sponsorerne. Det er win-win, siger  Tom Matthiesen.

Han har derfor store ambitioner om vækst på verdensmarkedet.

- Alle er på tynd is her. Vi er nok den virksomhed, der er længst fremme med relevant dataindsamling. Tyskland er 2-3-4 år bagefter Danmark, ligesom vi er foran USA på området. Derfor er vi nu også i samtale med samarbejdspartnere, der kan hjælpe os med at vokse i det tempo, der skal til for at tage et langt større marked, siger Tom Matthisen.

Læs også: Danmark vinder bronze i konkurrenceevne

Dansk græs fra London til Budapest

Også på selve banen har fodboldspillerne gavn af danske virksomheder. Banerne på stadions i København, Skt. Petersborg, Baku, Budapest, Amsterdam og London vokser med græsfrød fra den danske frøavlervirksomhed DLF. I maj fik Parken en ny hybridgræsbane, og siden er banen blevet eftersået med seks sorter af alm. rajgræs, der scorer højt på slidstyrke, stresstolerance og udseende.

- Banen skal være jævn, tæt og fyldt med græs, så bolden ruller perfekt, og spillerne får en god oplevelse. Derfor bliver banen eftersået med nyt frø flere gange i sæsonen, så der er en frøbank i jorden, der løbende kan levere nye planter. Ud over at græsfrøene skal spire hurtigt, så banen kan holde sig stærk og hårdfør, spiller banens udseende også en væsentlig rolle. Det er vigtigt, at banen har en perfekt grøn farve, så den visuelt tager sig godt ud foran tilskuere, fans og TV seere, siger Daniel Madsen, grounds manager i Parken gennem de seneste 15 år til DLF.

DLF er verdens største inden for frø til foder og plæner, og Danmark er verdens største græsfrøeksporterende land med eksport til over 100 lande. DLFs 2.000 medarbejdere er i over 20 lande og koncernen omsætter for 7,4 mia. kr. DLF har gennem flere år været hovedleverandør til VM, OL og EM.

Læs også: Fra lufthavn til trykkeri – virksomheder er klar til klimakamp

Håber EM giver god start på sommeren

Blandt øvrige danske virksomheder, der bidrager til at gøre EM til en fest, er Carlsberg, der sponserer herrelandsholdet.

- Det har vi gjort med stolthed i 43 år. Derfor betyder EM på hjemmebane naturligt meget for os. Fodbold har i det hele taget været en del af Carlsbergs historie i omkring 50 år – både på amatør-, klub-, turnerings-, landsholds-, og slutrunde-niveau. Derfor har vi virkelig lagt os i selen for at skabe den bedst mulige opbakning til holdet og sikre gode oplevelserne for fansene – hvad enten de ser kampene ude hos vores kunder eller hjemme foran skærmen. Vi håber og tror på, at det kan blive en god start på sommeren, som er den vigtigste periode på året for os med hensyn til omsætning, siger Carlsberg Danmarks administrerende direktør, Peter Haahr Nielsen.

Den forhåbning deles af Dansk Industri (DI).

- EM på dansk grund er et fantastisk udstillingsvindue for Danmark, danske virksomheder og danske løsninger. Vi har i den grad brug for at kunne signalere, at Danmark er godt på vej mod fuld genåbning for turister og erhvervsrejsende, siger Henriette Søltoft, vicedirektør i DI.   

Hun sender samtidig en varm lykønskning til landsholdet. 

- Det var en fantastisk kamp at følge og dejligt med en 4-1 sejr. Vi ønsker landsholdet alt muligt held og lykke i den fortsatte turnering, siger Henriette Søltoft.  

Læs også: DI: Brug EM til at fortælle om Danmarks genåbning

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Henriette Søltoft

Henriette Søltoft

Vicedirektør

  • Direkte +45 3377 3654
  • Mobil +45 2088 3919
  • E-mail hes@di.dk

Relateret indhold