Christel Schaldemose (S) har været MEP i snart 15 år.

24.09.21 DIB Nyheder

Schaldemose: Digitale produktpas skal sikre både virksomheder og forbrugere

Udspil fra Kommissionen om bæredygtighedskrav og nedsat energiforbrug gennem et digitalt produktpas tegner godt. Men udspillet er lig med både muligheder og udfordringer. Begge dele skal vi tage hånd om, skriver Christel Schaldemose, MEP (S).

DIBusiness.dk har skrevet en artikel om Europa Kommissionens udspil om udviklingen af et digitalt produktpas.

Jeg ser udspillet som en måde at gå fremtiden i møde.

Digitalisering og grøn omstilling er noget af det, der står øverst på den politiske dagsorden verden over. Det er det digitale produktpas en fusion af. Derfor tegner udspillet fra Kommissionen om bæredygtighedskrav og nedsat energiforbrug godt.

På papiret passer det perfekt ind i vores drømme om en grønnere fremtid. Men selvom det er svært, så må vi ikke lukke øjnene for virkeligheden, når vi drømmer om fremtiden. Europa Kommissionens udspil er lig med både muligheder og udfordringer. Begge dele skal vi tage hånd om.

Starter med mulighederne

Hvis vi starter med mulighederne, så har det digitale produktpas et kæmpe potentiale. Udover, at klima og digitalisering passer godt ind i den Europæiske politiske dagsorden, så passer den også godt ind i den danske industris interesser. Når det digitale produktpas’ bæredygtighedskrav lægger fokus på levetid, genanvendelighed og flere andre ting, så kan det komme Dansk industri til gode. Produktion er noget af det vi gør bedst. De traditionsrige høje standarder for dansk produktion, har med forslaget om et digitalt produktpas potentiale til, at blive værdsat på det internationale marked. Med de parametre, såsom levetid, reparerbarhed og genanvendelighed, så kan produktpasset potentielt fremme vores konkurrenceevne. Gennemsigtigheden vil komme os til gode. Samtidig med at vi sikrer forbrugerens rettigheder, så sikrer vi en høj kvalitet for danske produkter i fremtiden.

Industrien ved bedre end nogen andre, at udvikling er nødvendig for at fremme konkurrenceevnen. Hvis ikke vi selv sætter kravene for, hvordan vi skal udvikle os for at imødekomme morgendagens marked, så gør andre det. Derfor er det ikke bare vigtigt at arbejde med den grønne omstilling, det er nødvendigt.

Her er udfordringerne

Med dette blik på mulighederne i et digitalt produktpas, så lad os se på nogle af de udfordringer, som produktpasset kan medføre. Selvom jeg ønsker en grøn omstilling, så kræver jeg også, at det bliver en realistisk omstilling. Det skal være med løsninger, der giver mening. Den grønne omstilling kommer til at koste penge, men det skal ikke blive en unødvendigt stor byrde at blive grøn.

Ingen ønsker, at forretningshemmeligheder skal slippe ud. Uden mere konkrete implementeringsforslag, er det svært at vurdere, hvordan det digitale produktpas skal fungere i praksis, men jeg vil arbejde for at det digitale produktpas skal sikre virksomhederne såvel som forbrugerne.  En administrativ byrde skal heller ikke pålægges industrien. Implementering vil altid medbringe lidt besvær til en start, men vi skal selvfølgelig ikke finde os i for meget.

Verden er sjældent sort og hvid. Nuancerne skal frem i lyset, så vi kan måle og veje de forskellige udspil og visioner sammen. Vi er alle interesserede i at arbejde for et grønt og digitaliseret Danmark - derfor er det helt centralt at få industriens input med. Sammen skal vi arbejde for, at det bliver en fordel for os at være grønne. Jeg vil arbejde for, at vi sammen imødegår Kommissionens udspil og opnår det bedste udfald for danske interesser.

Læs også: Gamechanger: EU vil stille krav om ”digitalt produktpas”

 

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Louise Bünemann

Louise Bünemann

Fagleder for EU miljøpolitik

  • Direkte +45 3377 3024
  • Mobil +45 4070 6911
  • E-mail lobu@di.dk

Relateret indhold