Jonas Juul Bisserup Blichfeldt, adm. dir, Rud Pedersen Public Affairs Danmark, giver fire gode råd til indflydelse og lydhørhed.

12.10.22 DIB Nyheder

4 gode råd til indflydelse og lydhørhed i valgkampen

”Kan du gøre det billigere at være dansker og glemme, hvad du selv mener, har du som virksomhed gode chancer for at få taletid i valgkampen.” Jonas Juul Bisserup Blichfeldt, adm. dir, Rud Pedersen Public Affairs Danmark, giver fire gode råd til indflydelse og lydhørhed.

Valgkampen er i fuld gang og med 14 partier, et omskifteligt vælgerkorps og multiple kriser, bliver valget den 1. november et historisk valg. Valget vil få afgørende betydning for DI’s medlemmer, hvorfor her følger fire gode råd til, hvordan du som virksomhed kan opnå indflydelse og lydhørhed.

Der er to ting, du skal huske og to ting, du skal glemme. De kommer her:

1) Husk, hvad politikerne går op i

Det gælder for al god kommunikation, at man skal sætte sig i modtagerens sted. Når du skal overbevise politikere om noget, skal du forsøge at tænke som kandidaterne. Det første, du skal gøre dig klart, er, hvad politikerne bruger en valgkamp til, og hvad de ikke bruger den til.

Valgkampe er gode til at få defineret problemer – hvad er det vi snakker om? - og til at skabe opmærksomhed – hvem er det vi snakker om? Benzinen i politikernes valgkampsmaskine er gode fortællinger.

Og politikere møder gerne op på en virksomhed, der har en god fortælling. Især hvis der ovenikøbet er gode billeder til pressen eller til sociale medier. Politikere vil gerne trække i arbejdstøj og hardhat fra en lokal virksomhed – især hvis det kan skabe content og medieomtale.

Du kan endda overveje at arrangere en valgdebat mellem lokale folketingskandidater på din virksomhed. Især midt på dagen mangler mange kampagner aktiviteter, og dér kan en debat i arbejdstiden være meget velkommen.

Til gengæld er valgkampe mindre velegnede til at komme med konkrete løsninger. Så vil du gerne have ændret en paragraf i udbudsloven, have ændret i tilskudsordningerne for biodiesel eller noget helt tredje, så er valgkampen ikke nødvendigvis det rette sted. Den slags konkrete detaljer må vente til valget er overstået, men den brændende platform og den gode relation er vigtige at få etableret under valgkampen.

2) Husk, hvad danskerne går op i

I Rud Pedersen har vi spurgt 6.000 danskere om hvilke emner, politikerne skal gøre noget ved. De stigende priser er i dag det næst vigtigste emne hos danskerne kun overgået af sundhed. For et år siden var prisstigninger og inflation slet ikke på listen.

Det betyder, at der lige nu er en enorm efterspørgsel efter at komme med politiske svar på inflationen. Hvis du kan hjælpe med at vise, hvordan din virksomhed f.eks. kan gøre det billigere at være dansker i en tid, hvor rigtig mange er bekymrede for de stigende priser, så har du gode chancer for at få taletid og lydhørhed.

Andre emner som sundhed og klima står også højt på danskernes dagsorden. Tal ind i dem, når du skal tale med politikerne.

3) Glem dit produkt

Du er leder af en virksomhed, og den laver helt sikkert noget superspændende. Dine kunder elsker det, du laver, og de betaler gerne for det. Og måske synes du, at politikerne burde tale mere om dit produkt i valgkampen.

Her kommer den hårde nyhed: Politikerne er ligeglade med dit produkt. Også selv om det har taget år, ja måske generationer at forfine. Så hvis du skal få politikerne i tale, skal du glemme produktet.

I stedet vis politikeren, hvor mange arbejdspladser, du er med til at skabe i vedkommendes valgkreds. Eller hvor mange, der er forsvundet. Vis hvilke udfordringer, din virksomhed er med til at løse - om det er sundhed, rent drikkevand, klima eller noget helt fjerde. Løsningen på problemet er det vigtige. Ikke det specifikke produkt. Det er løsningerne, politikerne gerne vil tale om.

4) Glem, hvad du selv mener

Det sidste råd er måske det vigtigste. Alle politikere og kandidater deler én fælles interesse, nemlig at det går godt for Danmark. Så kan der være stor uenighed om vejene dertil, men de fortjener alle stor respekt for at bidrage aktivt i demokratiets tjeneste.

Din personlige sympati for det ene eller andet parti er derfor i denne sammenhæng ligegyldigt. Vil du opnå indflydelse eller lydhørhed, er det vigtige ikke, om du stemmer blåt, rødt eller lilla, men hvem du deler interesser med. Det kan sagtens være politikere, der ligger langt fra dine personlige synspunkter, der er de mest relevante for din sag. Så løft blikket, glem eventuelle fordomme og ræk ud – også til dem du er uenige med.
Arbejdet fortsætter efter valget

Til sidst er der kun at sige, at valgkampen jo kun er begyndelsen. De frø, du forhåbentlig har fået plantet hos de rette folk, skal plejes for at vokse og bære frugt. Det kræver en indsats og løbende opmærksomhed. Du skal opretholde dialogen og følge med i, hvad der foregår på Christiansborg, så du kan vide, hvad der er på vej fra politisk hold, inden det står i avisen. Alt det kan du ikke nå på en valgkamp, men du kan få skabt grundlaget for efterfølgende indflydelse. For alle politikere har brug for input fra de virksomheder, der er én af de store drivkræfter i det danske samfund.

God valgkamp!

Læs også: 

DI om valgkampen: Massive udfordringer kalder på konkrete svar

Valgkamp: Usikre tider kræver økonomisk ansvarlighed

Valgkamp: Mangel på medarbejdere hæmmer Danmark

Valgkamp: Byrdestop for erhvervslivet

Valgkamp: Sådan bliver Danmark klimaneutralt

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Lasse Broe Honore

Lasse Broe Honore

Managing Director

  • Direkte +45 3377 3261
  • Mobil +45 4185 1048
  • E-mail lbho@di.dk

Relateret indhold