20.12.22 DIB Nyheder

Forbrugernes humør hænger fast i vintermørket

Forbrugernes syn på økonomien steg en smule i december måned, viser en ny måling tal fra Danmarks Statistik. I målingen, der er udført i de første to uger af december, går forbrugertilliden frem til minus 28,9 fra november måneds minus 30,4. Danske forbrugere afslutter dermed 2022 i dyb pessimisme.

- Desværre er der rigtig langt ud af vintermørket for forbrugerne. Godt nok bevæger humøret sig for anden måned i træk i den rigtige retning, men det ændrer ikke på, at dagens tal er en iskold nyhed midt i julehandlen. Danske virksomheder må se i øjnene, at det her bliver en jul, hvor forbrugerne vil holde mere på pengene, end vi har været vant til de seneste år, siger Morten Granzau, underdirektør i Dansk Industri.

- Selv om inflationen er gået en smule tilbage, vidner tallene om, at hovedpinen fra de høje priser bestemt ikke har sluppet sit tag i forbrugerne. Til gengæld viser målingen, at forbrugerne ikke frygter nævneværdige prisstigninger det kommende år. Det vil forhåbentlig hjælpe på forbrugernes humør over de kommende måneder, siger Morten Granzau.

- Man kan roligt sige, at 2022 har givet mange prøvelser for danske forbrugere. Desværre ser det i nogen grad ud til at fortsætte ind i det nye år. Vinteren vil byde på stor usikkerhed om energipriserne, og over det kommende år venter højere renteomkostninger for mange boligejere. Næste år venter vi, at privatforbruget vil falde med yderligere 0,5 pct., siger Morten Granzau.

 

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Morten Granzau Nielsen

Morten Granzau Nielsen

Vicedirektør

  • Direkte +45 3377 4676
  • Mobil +45 2245 4620
  • E-mail mogr@di.dk

Relateret indhold