Heka Dental tog den særlige Tour-tandlægestol med til VIP-arrangement på Champs-Élysées i Paris. Til lejligheden kunne gæsterne skylle i champagne i stedet for vand.

Foto: Heka Dental
21.06.22 DIB Nyheder

Tandlægestol på tour giver eksportrekord

Heka Dentals særlige Tour de France tandlægestol med champagne var med til ruteoffentliggørelsen i Paris sidste år – og nu er Ishøj-firmaet på vej mod største eksport til Frankrig nogensinde.

Eksportchef hos Heka Dental A/S, Oluf Christian Olsen, er kæmpe fan af Tour de France. Han slog derfor til med det samme, da Dansk Industri sidste år inviterede medlemsvirksomheder til at være med i Paris ved offentliggørelsen af Tour de France-ruten 2022. Han svarer her på spørgsmål om, hvilket potentiale Heka Dental ser i begivenheden:

Hvorfor var I med ved præsentationen i Paris sidste år?

– Jeg er selv vild med Tour de France og så en oplagt mulighed for at vise os frem på et vigtigt eksportmarked. Vi inviterede vores vigtigste franske forhandlere til VIP-arrangement på Champs-Élysées. Her så de blandt andet vores særlige unit – en tandlægestol, der var fremstillet i en Tour de France-udgave til lejligheden – og skyllede champagne i stedet for vand. Det var en kæmpesucces. Som dansker tror jeg slet ikke, man forstår, hvilken særstatus Tour de France har i Frankrig, eller hvor vilde franskmænd er med det. Tour’en er noget helt særligt, en del af deres folkesjæl. Og selvom vores forhandlere har svært ved at forstå, at tour’en kan starte så lagt væk fra Frankrig, så fik vores event enorm opmærksomhed.

Læs også: DI-medlemmer inviteres til gul folkefest

Hvad har det kostet?

– Vi har brugt omkring 150.000 kr. i alt, men vi har fået helt utrolig meget for de penge. Jeg vil gå så vidt som til at sige, at de er kommet hjem mange gange allerede.

Hvad har I fået ud af det?

– Vi er ved at sætte en ny rekord i Frankrig med 30 procent mere salg. Vi har været på markedet i mange år, men der har manglet kendskab til Hekas produkter. Og vi har ikke haft mulighed for at køre den form for marketingkampagner, der skulle til for at tiltrække os opmærksomhed. Det har vi fået nu via Tour de France-eventet i Paris.

Hvad så nu?

– Det øgede kendskab i Frankrig har givet os øget salg, som giver bedre marketingbudgetter, som forhåbentlig genererer endnu mere kendskab og dermed salg, så det ruller rigtig godt derudaf. Derudover har vi inviteret de samme særligt udvalgte franske forhandlere til VIP-arrangement i København, når Tour de France-starten går 1. juli. Og det vil de rigtig gerne. Vi har også besluttet, at vi lukker fabrikken tidligere den dag og giver medarbejderne fri, så de også kan deltage – hvis de har lyst altså. I det hele taget har det været så stor en succes og så meget værd for os, at jeg lige nu overvejer, om ikke Heka også skal være med ved OL i 2024, siger eksportchef Oluf ­Chris­tian Olsen, Heka Dental A/S.

Læs også: Is fra Skarø giver mere medvind på cykelstien

Fakta

HEKA DENTAL A/S

  • Produktion, salg og udvikling af tandlægestole.
  • Grundlagt i 1965.
  • Hovedkvarter i Ishøj.
  • Sælger via et net af forhandlere.
  • Eksporterer ca. 80 procent – primært til Skandinavien og Tyskland.
Skrevet af:

Karen Witt Olsen

Emil Stub

Emil Stub

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3904
  • Mobil +45 3117 0898
  • E-mail emns@di.dk

Relateret indhold