Ørsted henter viden om ny teknologi og nye løsninger ved TechBBQ, der kan forbedre energivirksomhedens kerneforretning, fortæller Maria Hoffmann, Head of Ventures & Open Innovation.

Foto: Katrine  Haahr Riisberg
21.09.22 DIB Nyheder

Iværksættere giver Google, Microsoft og Ørsted et løft

TechBBQ er et af Skandinaviens største events for tech-iværksættere, men også store virksomheder som Google, Microsoft og Ørsted var til stede. For dem er iværksættere nemlig nøglen til innovation.

Samarbejder mellem store virksomheder og startups er begyndt at vinde frem som win-win partnerskaber, og det var tydeligt ved årets vigtigste, danske iværksætterevent TechBBQ den 14. og 15. september, hvor Ørsted, Google og Microsoft var massivt til stede.

Men hvad er det konkret, man får ud af at arbejde med startups? Og hvordan kommer man i gang med det? Det talte vi med Maria Hoffmann, Head of Ventures & Open Innovation i Ørsted, Julie Mørch Nadelmann, Partner Solution Sales Lead i Microsoft og Christel Nielsen, Startup Program Manager i Google, om på TechBBQ.

Adgang til innovation og viden

I ethvert samarbejde er der både risici og muligheder. De store virksomheder har markederne, ressourcerne og netværket. Iværksætterne kommer med innovation, nye idéer og evnen til at udfordre status quo. Derfor ser man flere og flere større virksomheder, der begynder at arbejde strategisk med iværksættere.

- For Ørsted handler det hovedsageligt om to ting. For det første giver det adgang til ny teknologi og nye løsninger, som har evnen til at forbedre vores kerneforretning. Og for det andet kan vi langt nemmere holde os ajour med fremtidens teknologi og tendenser, fortæller Maria Hoffmann, Head of Ventures & Open Innovation hos Ørsted.

Her fungerer TechBBQ som gateway mellem startups og corporates. Julie Mørch Nadelmann, Partner Solution Sales Lead hos Microsoft, sætter særligt pris på muligheden for at have gode samtaler med startupmiljøet og få indblik i, hvad der rører sig ude i økosystemet. 

Budskabet vækker også genklang hos Google, hvor Christel Nielsen sidder som VC Business Development and Startup Program Manager. 

- Googles’ DNA er at være innovative, og derfor er startups altafgørende for os. Vores deltagelse i TechBBQ er med til at skabe en bevidsthed hos de helt unge startups om, at muligheden for at samarbejde med Google eksisterer, fortæller Christel Nielsen.

De store samfundsproblemer kræver samarbejde

Julie Nadelmann ser startups som en uundværlig del af løsningen i forhold til at løse de store samfundsproblemer vi står overfor, heriblandt den grønne omstilling. 

- Iværksættere kommer med gåpåmod, hjerteblod og en stor vilje til at komme med løsninger – både i Danmark, men også globalt, fortæller Julie Nadelmann fra Microsoft.

I den sammenhæng kan startups og corporates hjælpe hinanden med produktudvikling, men også som en måde for de store etablerede virksomheder at få ny innovation ind i virksomheden på. Microsoft lægger derfor stor vægt på udvekslingen af idéer og inspiration, og facilitering af co-development.

Ifølge Julie Nadelmann kommer iværksættere både med nye produktidéer, men også anderledes og mere produktive forretningsgange, som de ældre og mere etablerede virksomheder kan lære meget af.

Læs også: Iværksætter: ”De fleste knækker nakken”

Hvis man vil være med på bølgen ift. de unicorns, der er på vej, så er man nødt til at bringe noget med til bordet. Christel Nielsen, Startup Program Manager, Google

Sådan kommer man i gang som corporate

Mulighed for at bidrage til at redde kloden samtidig med, at man effektiviserer egne arbejdsgange kan måske lyde tiltalende, men hvordan kommer et stort, etableret selskab i gang med at indgå samarbejder med startups? 

Ifølge Christel Nielsen fra Google skal man spørge sig selv om, hvordan man investerer i nogle virksomheder, som man tror på – på sigt.  Og så skal man være helt skarp på, hvad formålet er. Denne tilgang har båret frugt hos Google, og har endda overgået forventningerne.

- Derudover er det vigtigt at være med til de store iværksætterevents, da mange startups stadig ikke kender til muligheden for at indgå i samarbejder med corporates, fortæller Christel Nielsen.

- Ørsted har eksperimenteret med det, og er landet på en model, hvor vi har folk ansat i de markeder som har økosystemer, vi ønsker at tappe ind i. Her tager vi ud til events som TechBBQ og har ”boots on the ground”. Det giver mulighed for at netværke med forskellige aktører fra økosystemet; startups, acceleratorer, investorer, universiteter m.fl., fortæller Maria Hoffmann fra Ørsted.

De mange muligheder for samarbejder gør, at det er vigtigt at arbejde systematisk og lære af andre corporates, der allerede har oparbejdet erfaring. 

Maria Hoffman fortæller, at Ørsted kører programmer, hvor de samarbejder med acceleratorer for at få forbindelsen til de startups, der er derude. Hun understreger, at man med fordel kan benytte sig af partnerskaber med en af de mange veletablerede acceleratorer, når man skal køre programmer hvor man scouter efter startups.

Læs også: Industrigigant fylder ledig fabrikshal med opfindere

Begge parter skal bringe noget til bordet

- Hvis man vil være med på bølgen ift. de unicorns, der er på vej, så er man nødt til at bringe noget med til bordet, fortæller Christel Nielsen.

Gennem Googles Startup Program får man tildelt finansiel support som giver adgang til it-og dataservices, som man som startup skal bruge til at bygge en virksomhed. Desuden hjælper Google med forretningsudviklingen og yder teknisk sparring. 

Hos Ørsted har iværksætterne også meget at vinde ved at indgå i et samarbejde:

- Det der er helt unikt hos Ørsted er vores viden inden for hav- og vindenergi, og at iværksættere kan teste deres teknologi hos os. Desuden kan vi skabe adgang til markedet og kan i nogle tilfælde også blive iværksætternes første store kunde

Julie Nadelmann fra Microsoft anbefaler dog, at iværksætterne ikke forsøger at sælge deres produkt eller ydelse til corporates fra første færd. De bør i stedet starte et andet sted: 

- Tænk over, hvad det er du rent faktisk kan bidrage med for at skabe værdi. Hvad er det for et problem, du kan være med til at løse.

Læs også: Iværksættere i DI diskuterer grøn omstilling

Fakta

Gode råd til corporates, der vil samarbejde med startups

  • Udvælg de vigtigste iværksætterevents at være til stede på. TechBBQ er det vigtigste i Danmark, Slush er det vigtigste i Norden
  • Vær skarp på formålet med at deltage i arrangementerne
  • Husk at tænke langsigtet: Hvordan investerer vi i de virksomheder, vi tror på på sigt?
  • Lær fra andre corporates og team up med acceleratorer
  • Ansæt folk i de markeder, som du ønsker at tappe ind i.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Katrine Haahr Riisberg

Katrine Haahr Riisberg

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 4934
  • Mobil +45 2883 2878
  • E-mail kahr@di.dk

Relateret indhold