En dynamisk udbudsform fra Aarhus Kommune med plads til løbende tilpasninger betyder bl.a., at Forenede Service får hjulpet mennesker på kanten af arbejdsmarkedet som led i samarbejdet.

Foto: Forenede Service
23.09.22 DIB Nyheder

Kun 1 ud af 3 virksomheder er tilfredse med kommunernes udbud

Særligt SMV’ere er generelt utilfredse med kommunernes udbudsprocesser. Men et prisvindende samarbejde mellem Aarhus Kommune og Forenede Service viser, hvordan bedre udbud bliver til gavn for både ordregivere og leverandører.

Dansk Industri kunne for nyligt offentliggøre den årlige undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed i landets kommuner for 2022. Undersøgelsen er baseret på virksomhedernes bedømmelse af erhvervsvenligheden i landets kommuner samt en række statistiske indikatorer.

Resultaterne af undersøgelsen indikerer blandt andet, at størstedelen af landets virksomheder – i særdeleshed de små og mellemstore af slagsen - ikke er tilfredse med de kommunale udbud. Virksomhederne har bedømt udbudsprocesserne ved at vurdere kvaliteten af udbudsmaterialer, tidsfrister og markedsdialog.

Læs også: DI kårer Vejen til Danmarks mest erhvervsvenlige kommune

Fremgang, men fortsat stor utilfredshed

Overordnet viser analysen en svag fremgang i andelen af virksomheder, der er tilfredse med kommunernes udbudsproces. I 2021 var 30,7 pct. af virksomhederne enten tilfredse eller meget tilfredse med de kommunale udbud – i 2022 var tallet steget til 31,4 pct., hvilket er en mindre fremgang på 0,7 procentpoint.

Jakob Scharff, branchedirektør i DI, mener, at der trods en svag fremgang i årets undersøgelse, fortsat er plads til forbedringer.

- Det er svært at blive helt begejstret, når det fortsat kun er omkring hver tredje virksomhed, der er er tilfredse med kommunernes udbud. Vi har en fælles interesse i at sikre, at virksomhederne har gode vilkår for at byde ind på de offentlige kontrakter, og det forudsætter en inddragende udbudsproces med fokus på tidlig markedsdialog, realistiske tidsfrister, metodefrihed og en sund balance mellem pris og kvalitet, siger han.

Læs også: DI og 13 kommuner vil bekæmpe lovjungle

SMV’erne er mindst tilfredse

Af de knap 8.000 adspurgte virksomheder er det de små- og mellemstore virksomheder med færre end 50 ansatte, der er mindst tilfredse med kommunernes udbudsprocesser.

Høje og begrænsende transaktionsomkostninger rammer SMV’erne hårdest, og derfor er det vigtigt for DI at sikre større fleksibilitet i de offentlige udbud. DI og IKA har netop udgivet en række fælles anbefalinger til det gode udbud og et bedre offentlig-privat samarbejde.

Aarhus Kommune og Forenede Service viser vejen frem

Et nyskabende offentlig-privat samarbejde mellem Aarhus Kommune og facility service-virksomheden Forenede Service kan dog tjene som et godt eksempel på, hvordan ”det gode udbud” både komme ordregiver og leverandør til gavn.

Tidligere på måneden vandt kommunen nemlig IKA Prisen for 2022 for deres rengøringsudbud, der lagde vægt på markedsdialog, kvalitet frem for pris og som stillede krav til at hjælpe borgere på kanten af arbejdsmarkedet i beskæftigelse. Else Brandt, der er kommerciel direktør for Forende Service, har derfor stor ros til overs for kommunen:

- Aarhus Kommune har gennem en grundig og mangeårig dialog ageret på markedets input og indarbejdet dem i udbuddet. En klar vægtning af kvaliteten af rengøringen og en dynamisk udbudsform med plads til løbende tilpasninger betyder bl.a., at vi får hjulpet mennesker på kanten af arbejdsmarkedet som led i samarbejdet, siger hun.

IKA’s Dialoggruppe, der uddeler prisen, har fremhævet en god og velforberedt markedsdialog som en af de væsentligste årsager til, at Aarhus Kommune løb med prisen.

Læs analysen: Kun hver tredje virksomhed er tilfreds med kommunernes udbudsproces

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Jakob Scharff

Jakob Scharff

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3996
  • Mobil +45 2112 9423
  • E-mail jasc@di.dk

Relateret indhold