Tom Pedersen har været lastbilschauffør i 18 år og oplever stigende trafik og aggressivitet på vejene.

01.01.24 DIB Nyheder

Chauffører mærker stigende trængsel og trafikaggression

Danske virksomheder lider under stigende trafikkaos. Chauffører generes, mens milliarder går tabt på overfyldte veje. DI foreslår nationale kørselsafgifter for alle køretøjer mod sænkning af registreringsafgiften.

En dirrende langemand op ad ruden og båthorn i bund. Og folk der kører ind foran og sænker farten med vilje.

I de 18 år Tom Pedersen har været lastbilchauffør, har den slags taget om sig, i takt med at trængslen på vejene er steget.

- Da jeg startede med at køre lastbil for 18 år siden, kunne jeg starte hjemme fra Nykøbing Falster kl. kvart i fem og være på arbejde kl. 6 i Karlslunde. Hvis jeg skal gøre det i dag, skal jeg tænke på at køre allerede kl. 4 for at nå det, siger Tom Pedersen, der de sidste 12 år har kørt som chauffør for J. Nørgaard Petersen A/S i Taastrup.

Han kører med alt fra farligt gods til fødevarer rundt på Midtsjælland. Hovedsageligt mellem Køge og Roskilde og han fortæller, at der er trængsel på Køge Bugt motorvejen, som går fra Herfølge hele vejen til København, alle hverdage mellem 5 og 9.

- Strækningen mellem Lellinge ved Køge op til udfletningen ved Ballerup, som normalt tager et kvarter kan koste op til en time, halvanden i trængslen, fordi man hurtigt kan komme ned og køre 20-30 kilometer i timen, siger Tom Pedersen.

Koster milliarder

Hans oplevelse af for mange biler på vejene er han ikke alene om.

I en rundspørge blandt Dansk Industris medlemmer i et virksomhedspanel svarer to ud af tre virksomhedsledere, at deres virksomhed er generet i en eller anden grad af den nuværende trængsel på vejnettet.

I dag spilder danskerne 84 millioner timer i kø på de danske veje. Det svarer rundt regnet til 43.600 fuldtidsstillinger og koster 28 milliarder kroner.

Og ifølge prognoser bliver det værre fremover. Tal fra Danmarks Statistik og Energistyrelsens klimaberegning viser, at der vil være op mod 800.000 flere biler i 2035.

Men en ny analyse lavet af EY for DI, viser, at der er store gevinster at hente, hvis Folketinget flytter beskatningen af biler fra køb til kørsel, så derfor foreslår DI netop det, for at løse trafiksituationen.

Læs mere om forslaget her: Samfundet vinder 12 mia. kroner på at indføre national kørselsafgift

Jeg behøver ikke være idiot

Som det er nu, vælger Tom Pedersen konsekvent at følge med på P4, når han kører.

- Så hører jeg, hvor der er lang kø, og der eventuelt er sket ulykker, og så kan jeg nå at komme af vejen, siger han og påpeger, at den megen trafik også er med til at gøre mange privatbilister usikre. Det sinker trafikken endnu mere.

- Mange bliver bange for lastbilerne, når de skal køre på motorvejen. Så sænker de farten ned til 70 kilometer i timen ved tilkørsel, og så skal vi ind og bremse, når vi kører 80. Det skaber også køer og problemer, forklarer Tom Pedersen.

Hvis lastbilchaufførerne formaster sig til at overhale, kan sindene for alvor komme i kog. Så er der dem, der bevidst kører ind foran og sænker farten for at genere.

- Det er der nogen, der gør, hvis vi laver en overhaling, og de ikke føler, det går stærkt nok. Så kører de ind og bremser helt ned foran os.

Og så kommer langemand og hornet også i brug.

Hvilket ikke er specielt morsomt som chauffør.

- Men jeg kan jo ikke gøre så meget. Og jeg tænker lidt: ”Hvis du får løst dine aggressioner på den måde, så…” Jeg har altid haft den holdning, at det ikke kan nytte noget, at jeg hidser mig op. Fordi andre er idioter, behøver jeg jo ikke også at være det, lyder det roligt fra Tom Jensen.

Læs hele DI's analyse her

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Louise Wendt Jensen
Skrevet af:

Louise Wendt Jensen

Karsten Lauritzen

Karsten Lauritzen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3475
  • Mobil +45 5218 5980
  • E-mail kal@di.dk

Relateret indhold