It-uddannede fra erhvervsakademierne udmærker sig først og fremmest ved at være uddannet ind i hjertet af virksomhedens operationelle og taktiske problemstillinger, skriber Simon Tøgern fra HK og Signe Tychsen Philip fra DI.

Fotocollage: Belle Djerberg.
09.03.23 DIB Nyheder

Danmark har brug for alle it-uddannede for at blive digital fortrop

Hvis digitaliseringen skal accelereres, og Danmark for alvor skal høste de medfølgende frugter i form af vækst og velfærd, så er vi nødt til først at erkende, at der både er behov for lange teoretiske it-uddannelser men også kortere videregående it-uddannelser, skriver Simon Tøgern, formand HK Privat, og Signe Tychsen Philip, underdirektør Dansk Industri i dette indlæg, der først er bragt i Altinget.

Danmark mangler akut it-uddannede. Og tør man se 5-10 år frem i tiden, tegner der sig et dystert billede af en voksende mangel på kompetente it-medarbejdere, der truer både vækst og Danmarks digitale omstilling. Det er efterhånden en vedtaget sandhed, men debatten om manglen på it-professionelle er ofte præget af en blind vinkel - nemlig de korte videregående it-uddannelser på erhvervsakademierne, der sjældent nævnes som en del af løsningen.

Erhvervsakademierne udklækker bl.a. datamatikere og multimediedesignere. Danmarks største gruppe af beskæftigede it-professionelle er datamatikerne med over 9000 beskæftigede, og de bliver ofte betegnet som it-områdets håndværkere, fordi de kombinerer teori og praksis og løser udfordringer knyttet til såvel drift som udvikling af virksomhedernes it-systemer.

Faktisk viser analyser, at der i 2030 vil mangle it-uddannede fra erhvervsakademierne, medmindre der bliver uddannet væsentlig flere datamatikere og multimediedesignere, end der gør i dag. Erhvervsakademierne er med andre ord en afgørende fødekanal – desværre får de ikke altid den fornødne opmærksomhed, som de i vores øjne burde få fra såvel politikere som fra potentielle studerende og virksomheder.

Læs også: Mangel på IT-specialister når nye højder

Komplicerede opgaver kræver ikke altid lange uddannelse

Som ved de fleste ombygninger er der både brug for medarbejdere med uddannelse på flere niveauer – fra de højtuddannede specialister over de kortere uddannede praktikere til faglærte håndværkere. På samme måde er der i Danmarks digitale omstilling brug for både kandidater fra universiteterne og it-professionelle med de korte  videregående uddannelser  fra erhvervsakademierne.

En overset pointe er dog, at der ikke altid er sammenhæng mellem komplicerede arbejdsopgaver og længden af uddannelse.  Ofte løser medarbejdere med en kort videregående uddannelse inden for it meget komplekse opgaver, fx inden for it-systemadministration – dette sker tit i et tæt og fagligt samspil mellem de forskellige uddannelsesgrupper. Det demonstrerer med al tydelighed, at de danske virksomheder har fokus på opgaverne, og at man lader medarbejdere udføre det, som de er gode til eller kan udvikle sig til, uafhængigt af hvilken it-baggrund de kommer med.

En fordel ved erhvervsakademierne er, at de på bare 2-2,5 år uddanner potentielle medarbejdere, som kan formes i virksomhederne og gennem et langt arbejdsliv fortsat udvikler kompetencer i takt med egne og arbejdspladsens behov og ændringer i de teknologier, der bliver anvendt. Samtidig er erhvervsakademierne født til at dække behovene for regional arbejdskraft og er placeret over hele landet.  Dermed understøtter de det samlede Danmarks kompetencebehov, da Danmark hovedsageligt består af små og mellemstore virksomheder, hvor der netop i særlig grad er et behov for et løft af de digitale kompetencer.

Udviklingen starter ofte på gulvet

It-uddannede fra erhvervsakademierne udmærker sig først og fremmest ved at være uddannet ind i hjertet af virksomhedens operationelle og taktiske problemstillinger, og her kan de bidrage med deres kombination af teoretisk viden og praktisk erfaring. Deres dna er erhvervsrettet, og uddannelserne har indlagt praktikperioder, der fokuserer på konkret opgaveløsning i en virksomhed. Samtidig viser en undersøgelse fra 2022, at megen digital udvikling i virksomhederne sker med udgangspunkt i praktiske behov.

Hvis digitaliseringen skal accelereres, og Danmark for alvor skal høste de medfølgende frugter i form af vækst og velfærd, så er vi nødt til først at erkende, at der både er behov for lange teoretiske it-uddannelser men også kortere videregående it-uddannelser.

Peter G. H. Madsen
Skrevet af:

Peter G. H. Madsen

Signe Tychsen Philip

Signe Tychsen Philip

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3283
  • Mobil +45 2565 9282
  • E-mail siph@di.dk

Relateret indhold