- Det gamle ordsprog om, at det koster penge at tjene penge, holder stadig. Vækst kræver kapital og investeringer. Og der kan vi desværre se, at det for nogle virksomheder kan være svært at få adgang til den nødvendige kapital, siger Sine Linderstrøm, der er chef for iværksætteri i DI.

27.04.23 DIB Nyheder

En sjælden vækstkomet: 1 ud af 100 virksomheder får over 50 ansatte

En ny analyse fra DI viser, at det er få virksomheder, der vokser sig rigtig store. Til gengæld bidrager de mange iværksættere til en pæn del af værditilvæksten i Danmark. Det er derfor afgørende, at der hele tiden skabes nye virksomheder, der har potentialet til at vokse sig store, mener DI.

Du skal ikke se mange minutter af DR’s program Løvens Hule for at have fattet at vækst og skalering er nøgleord i iværksætternes vokabularium. Virkeligheden er imidlertid, at du skal lede længe efter de vilde vækstrejser i det danske iværksættermiljø. Det fremgår af en ny analyse fra Dansk Industri.

I analysen er der kigget på, hvor mange ansatte de nystartede virksomheder har henholdsvis 1, 3, 5 og 10 år efter etablering. Og resultaterne er slående: Efter 10 år er det under 1 procent, der har mere end 50 ansatte.

-  Tallene viser med al tydelighed, hvor svært det er at skabe et sand vækstmaskine. Det kræver en god ide, hårdt arbejde og stor dygtighed, siger Sine Linderstrøm, der er chef for iværksætteri i DI.

Læs også: Guldentreprenører ”Det er kraftedeme fedt”

Koster penge at tjene penge

Dykker du længere ned i DI’s analyse kan du blandt andet se, at selv 10 år efter etablering har 43 procent af virksomhederne ingen ansatte. 15 procent af virksomhederne har maksimalt 1 ansat. 21 procent har mellem 2 og 4 ansatte. 10 procent har mellem 5 og 9 fuldtidsansatte. Og 8 procent har 10 fuldtidsansatte eller derovre.

En af de mulige forklaringer på, at så relativt få virksomheder vokser sig store kan være, at det for nogle virksomheder er svært at skaffe den kapital, der er nødvendig for at kunne foretager investeringer i nye maskiner og it-udstyr.

- Det gamle ordsprog om, at det koster penge at tjene penge, holder stadig. Vækst kræver kapital og investeringer. Og der kan vi desværre se, at det for nogle virksomheder kan være svært at få adgang til den nødvendige kapital, siger Sine Linderstrøm fra DI.

Læs også: Kopivarer lukker især små virksomheder

Nye virksomheder skaber værdi

Men selvom du skal lede langt efter virksomheder med massiv vækst, så har de mange tusinde virksomheder, der er startet i de senere år stor betydning for økonomien. Virksomheder, som startede i 20-års-perioden fra 2001 – 2020, stod i 2020 for lidt under en femtedel af den samlede private værditilvækst.

- Det er et vidnesbyrd om, at det er afgørende, at der hele tiden skabes nye virksomheder, der har potentialet til at vokse sig store og stærke. Mange bliver naturligt ikke fremtidens Tesla, men mindre kan også gøre det, siger Sine Linderstrøm.

14 forslag

Det er også derfor, at DI har lancerer 14 forslag, som er vigtigste at få med i regeringens kommende iværksætterstrategi. Først og fremmest bør der indføres en simplere aktie-og kapitalbeskatning og en flad sats på 30 pct. Det vil gøre det langt mere attraktivt at investere i iværksætter- og vækstvirksomheder.

- De danske skatteregler skal være mere iværksættevenlige. Det handler om at gøre det langt nemmere at give medarbejderaktier og løse udfordringen med lagerbeskatningen ved børsnotering af vækstvirksomheder, siger Sine Linderstrøm.  

Fakta: De fem spor i DI’s liste med prioriterede forslag:

  • Det skal være mere attraktivt at investere i iværksættervirksomheder
  • Vækstvirksomheder skal skalere internationalt
  • De danske skatteregler skal være mere iværksættervenlige
  • Mere viden og innovation skal blive til forretning
  • Vi skal have alle talenter i spil og mere diversitet

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Peter G. H. Madsen
Skrevet af:

Peter G. H. Madsen

Sine Linderstrøm

Sine Linderstrøm

Fagchef

  • Direkte +45 3377 3571
  • Mobil +45 2098 9913
  • E-mail sili@di.dk

Relateret indhold