Selv i elbilernes ”førernation” Norge er elbilsalget faldet med 81 pct. i januar måned i forhold til januar sidste år., viser nye tal fra Bilbranchen

Foto: Pixabay
26.04.23 DIB Nyheder

Markant opbremsning i salg af elbiler i Danmarks nabolande

I Danmarks nabolande har man fjernet tilskud til eller hævet afgifterne på elbiler, hvilket med det samme har fået salget til at falde. Det samme kan ske i Danmark, viser en analyse fra Dansk Industri

Der har i årevis været en skattefordel ved at købe en elbil frem for en bil drevet af benzin eller diesel. Det gælder både i Danmark og i landene omkring os. I Norge, Sverige og Tyskland har man dog enten fjernet tilskud til eller hævet afgifterne på elbiler, og det har givet et stort fald i salget af elbiler, viser nye tal fra DI Bilbranchen.

- Salget af elbiler faldt dramatisk i landene omkring os, da støtten til at købe grønt forsvandt. Det bør give stof til eftertanke i Danmark, fortæller Thomas Møller Sørensen, branchedirektør i Bilbranchen.

I Sverige har man fjernet tilskuddet til elbiler, mens man i Norge og Tyskland har droppet den hidtidige afgiftslettelse. Selv i elbilernes ”førernation” Norge fik det elbilsalget til at falde med 81 pct. i januar måned i forhold til januar sidste år. I Tyskland faldt elbilsalget med 13 pct. i januar i år i forhold til januar sidste år, imens det faldt med 19 pct. i Sverige.”

- Udviklingen viser, at selvom salget af elbiler går godt herhjemme, så er det for tidligt at tro, at ”resten nok kommer af sig selv”. Elbiler er fortsat dyrere end de fossile alternativer, og erfaringerne fra landene omkring os viser, at der fortsat er brug for støtte til at fremme et grønt bilsalg, siger Thomas Møller Sørensen.

Klimamål afhængig af grønne biler

Salgstallene i landene omkring os har rettet sig noget i månederne efter, men salgskurven, der ellers kun har haft kurs mod himlen, er knækket.

- Herhjemme skal politikerne være klar over, at bilmarkedet er meget prisfølsomt. Med de nye bilafgifter fra 2020 og et stigende udbud af elbiler er det lykkedes os i Danmark at få et stigende salg af elbiler. Nu gælder det om at holde fast og fortsætte denne udvikling ved at sikre ro og kontinuitet, fortæller branchedirektøren.

I Danmark er salget af elbiler steget gennem de seneste år, men den første store afgiftsstigning på elbiler vil finde sted 1. januar 2026, hvor afgiften vil stige fra 40 pct. til 48 pct.

- Vi er i branchen bekymrede for, at stigningerne i afgifterne om allerede to år vil bremse den grønne omstilling af bilparken i Danmark. Derfor har vi foreslået regeringen at fastfryse den nuværende beskatning af elbiler på 2023-niveau frem mod 2030, forklarer Thomas Møller Sørensen

- Jeg frygter, det er for tidligt at pille ved de danske afgifter. Vi har klimamål, vi skal nå i 2030, og de afhænger bl.a. af en udskiftning af fossile biler med grønne biler.

Folketinget har besluttet, at registreringsafgiften på elbiler langsomt bliver indfaset frem mod 2030.

Læs også: DI: Regeringen anviser vejen til mere grøn omstilling

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Thomas Møller Sørensen

Thomas Møller Sørensen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3383
  • Mobil +45 2684 3014
  • E-mail tms@di.dk

Relateret indhold