DI foreslår en fastfrysning af registreringsafgiften for elbiler på 2023-niveau. Det vil bane vejen for at vi får én million elbiler på de danske veje i 2030. I efteråret 2022 nåede vi 100.000 elbiler i Danmark.

foto: Getty Images
03.07.23 DIB Nyheder

Her er planen: Sådan når vi 1 mio. elbiler i 2030

Kommende ændringer i afgifterne gør elbilernes fremtid mere usikker, og derfor fremlægger Dansk Industri et nyt forslag, der overgår de politiske ambitioner for grøn transport

Danmark er foreløbig godt med i den grønne omstilling af bilbestanden, men kommende ændringer i afgifterne samt øget usikkerhed om prisen på elbilernes batterier giver imidlertid panderynker.

Derfor fremlægger Dansk Industri (DI) et nyt forslag, der vil sikre én million rene elbiler på vejene i 2030. Dermed overgår DI de politiske ambitioner i aftalen om grøn omstilling af vejtransporten fra december 2020.

- Først og fremmest skal vi sikre, at vi når det politiske mål, men hvis vi tænker os om, kan vi nå endnu længere i den grønne omstilling. I branchen går vi benhårdt efter at nå en million biler, der udelukkende kører på strøm, i 2030, siger Thomas Møller Sørensen, branchedirektør i Bilbranchen, en del af DI.

I den politiske aftale fra 2020 var ambitionen at nå op imod en million grønne biler (både elbiler og plug-in hybrider) i bilbestanden i 2030, hvoraf  det var forventningen, at selve aftalen ville levere ca. 775.000 grønne biler.

- Problemet er bare, at aftalen løbende vil hæve afgifterne på elbilerne. Særligt fra 2026 og frem stiger afgifterne markant. Vi kan se på erfaringerne fra vores nabolande, at salget af elbiler falder mærkbart, når afgifterne stiger, siger Thomas Møller Sørensen.

Samtidig er der øget usikkerhed om den fremtidige udvikling i priserne på elbilbatterier, og derfor er det vigtigt, at vi allerede nu sikrer rammerne for et fortsat højt salg af elbiler i de kommende år.

Læs også: Salg af elbiler risikerer at tabe momentum

Det er vigtigt, at politikerne forstår, at bilindustrien er en supertanker og ikke en speedbåd. Thomas Møller Sørensen, Branchedirektør

Fastfrys afgifter

DI foreslår konkret, at der aftales en fastfrysning af registreringsafgiften for elbiler på 2023-niveau. Det vil ikke alene få regeringen i mål med ambitionen om én million grønne biler på vejene i 2030, men vil ifølge DI’s beregninger gå endnu længere og føre til én million elbiler på de danske veje i 2030. Og det skal gerne ske hurtigst muligt

- Det er vigtigt, at politikerne forstår, at bilindustrien er en supertanker og ikke en speedbåd. Importørerne og forhandlerne skal løbende melde ind, hvad de forventer at sælge de kommende tre-fire år, så det er vigtigt, at de allerede nu kender rammevilkårene, siger Thomas Møller Sørensen.

- Hvis man på Borgen deler bekymringen for, at vi kan tabe grønt momentum, så skal man ikke sidde på hænderne for længe, for i bilindustrien er 2026 lige om lidt.

Politikerne skal i gang

Branchedirektøren har sammen med De Danske Bilimportører allerede fremlagt forslaget for politikerne, og han håber, de har lyttet.

- Når Folketinget mødes igen til oktober, bør politikerne komme i gang med det samme. Regeringen har jo allerede lovet, at den vil følge udviklingen tæt og gøre mere. Der ligger vores forslag jo på den flade hånd, siger Thomas Møller Sørensen

I regeringsgrundlag står, at regeringen ønsker at fremskynde udviklingen af grøn transport i Danmark frem

mod 2030, og ”her skal mulighederne for at øge ambitionerne på antallet af rene elbiler undersøges.”

DI’s forslag er en del af Bilbranchens nye kvartalsanalyse, der netop er sendt på gaden.

Læs også: Elbilerne vinder fodfæste i bilparken

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Thomas Møller Sørensen

Thomas Møller Sørensen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3383
  • Mobil +45 2684 3014
  • E-mail tms@di.dk

Relateret indhold