"Omkring halvdelen af det samlede areal på vores lynladestationer er udlagt til at fremme bioversiteten," siger Mette Nøhr, CXO hos Clever.

Foto: Clever/PR
26.05.24 DIB Nyheder

Kaffe skal hjælpe sommerfugle, mens du tanker strøm

Lynladestationer fra Clever er indrettet til gavn for biodiversiteten. Det samme er kaffen, du skal drikke, mens du lader.

67 procent af danske virksomheder mener ifølge Dansk Industri’s (DI) virksomhedspanel, at de påvirker biodiversitet og natur negativt.

Det gælder også for virksomheden Clever, der lever af at levere ladestandere til elbiler.

- Men vi har besluttet os for at vende påvirkningen, så vores virksomhed bidrager med en netto forbedring af biodiversiteten fremfor det modsatte, siger Mette Nøhr, der er ”chief experience officer” (CXO) i Clever.   

Den ambition er tænkt ind i etableringen af ladestandere i Danmark, hvor arealerne omkring stationerne enten skal forbedre den eksisterende natur eller tilbagelægge området til oprindelig natur.

- Det betyder helt konkret, at omkring halvdelen af det samlede areal på vores lynladestationer er udlagt til at fremme bioversiteten, siger Mette Nøhr.

Læs mere om virksomhedspanelets svar om biodiversitet

Dokumenterer effekt

Før hver enkelt ladestander, der etableres, har Clever konsulteret med biologer, som screener området for blandt andet truede dyrearter, levestedsvurderinger, registrering af flora og fauna og flere andre tiltag, der danner grundlag for udformningen af de enkelte ladestationer.

- Der kan være større gevinster at hente på nogle stationer fremfor andre, så derfor prioriterer vi mest natur, hvor det giver bedste mening. Og så samarbejder vi med virksomheden Faunaphotonics, som med deres sensorer måler båder antallet af insekter og arterne før og efter etableringen, så vi kan se, om vi får den ønskede effekt, siger Mette Nøhr.

Denne registrering vil også gøre det nemmere for Clever at inddrage indsatsen for biodiversitet i deres bæredygtighedsrapportering på koncernniveau for Andel, der ejer langt størstedelen af af Clever.

-  Det sker også som del af en dobbelt væsentlighedsanalyse, så vi identificerer omfanget af  vores påvirkninger og rapportere på de områder, hvor vores indsats gør en forskel i forhold til vores virke. Men det er vigtigere for os, at vi gør en reel forskel, end at vi kun gør en forskel på de parametre, der skal rapporteres på, siger Mette Nøhr.

Læs mere om "Biodiversitetsstandard i forbindelse med bæredygtighedsrapportering

Kaffen skal også gøre en forskel

Af samme ideologiske årsager er Clever også på vej med etableringen af cafemiljøer på ladestanderne, som skal gøre en forskel. Her har Clever blandt andet indgået samarbejde med virksomheden Slow, som i samarbejde med mere end 150 familielandbrug leverer kaffebønner til en række virksomheder. Og lige om lidt altså også til ladekunder hos Clever.

- Vi har fået hjælp til at vælge leverandører til de nye cafémiljøer fra Food by Coor, som har hjulpet os med at realisere vores drømme om et cafémiljø med bæredygtighed og dyrevelfærd. Gennem dem har vi også fået kontakt til Slow , som ikke kun leverer på biodiversitet men på hele pakken med lav klimabelastning og en positiv impact for kaffebønderne, siger Mette Nøhr.

Den samlede pakke skal også hjælpe Clever med at give deres ladekunder en ”meningsfuld pause”, mens de venter på at deres bil bliver klar til at køre videre med opladet batteri.

- Vi vil gerne give vores kunder mulighed for en pause, der byder på mere end doomscrolling på telefonen. Derfor vil vi tilbyde vi meningsfuld information, sundere madvalg med laverer belastning af kloden og en række andre tiltag, der kan give pausen mere værdi, siger Mette Nøhr.

Læs også: Virksomheder bøvler - forståeligt - med biodiversitet

Slow glæder sig til samarbejdet

Hos Slow glæder CEO Sebastian Nielsen sig over at kunne bidrage til oplevelsen på ladestanderne. Virksomheden, der også leverer kakaobønner, har kun eksisteret siden 2018 men har med et meget højt fokus på bæredygtighed og impact allerede landet store kunder som Mærsk, Arla, Deutsche Vermögensberatung og det internationale revisionsbureau Ernest & Young.

- Vi er levende bevis på, at bæredygtighed som grundlag for forretningsudvikling kan være en succes. Vi er helt blæst bagover af den opmærksomhed, vores koncept får fra store etablerede spiller, og vi glæder os til også at kunne byde dansker i elbiler på en kop kaffe med god samvittighed, siger Sebastian Nielsen.

Han fortæller, at kaffebønnerne fra Slow er dyrket med udgangspunkt i regenerative principper, der betyder, at produktionen efterlader miljø, natur og klima i bedre stand end udgangspunktet.

- Vi lægger stor vægt på at kunne dokumentere den effekt, vores virke har. I forhold til biodiversitet gælder det eksempelvis registrering af fremgang i truet natur i de områder, vi sourcer kaffen fra, siger Sebastian Nielsen.

Samlet dokumenterer Slow Coffee deres påvirkning i mere end 100 datapunkter, der dækker alt fra vand- og jordbundskvalitet til træarter, artsdiversitet og social impact.

- Vi følger fx bestanden af insekter, sommerfugle og fugle, fordi det er en væsentlig indikator for den overordnede sundhed i et økosystem. Og sommerfuglelarver spiser også bladene på planter, der ellers kunne true kaffetræerne, så de hjælper os naturligt med at dyrke kaffe uden pesticider, siger Sebastian Nielsen

Han fortsætter:

-  Der er ingen tvivl om, at bæredygtighed er det, der driver os. Men i al beskedenhed smager vores produkter også fantastisk, smiler Sebastian Nielsen.

Læs også nyt DI udspil om veje til mere og bedre natur

Kom i gang med biodiversitet

Gode råd til at komme i gang med biodiversitet som virksomhed:

Identificer og prioriter virksomhedens aftryk på biodiversitet med en intern væsentlighedsanalyse af naturaftryk.

Få inspiration fra internationalt anerkendte metoder og rammeværktøjer som Science Based Targets for Nature, Taskforce on Nature related Financial Disclosures (TNFD) og WWF’s Risk Filter.

Igangsæt indsatser og dialog med leverandører og NGO’er på områder, hvor I har den største påvirkning på biodiversiteten.

Inddrag medarbejderne i arbejdet med biodiversitet og informér om indsatser i egen virksomhed og i værdikæden.

Deltag i relevante netværk nationalt som internationalt, da biodiversitetsindsatser ofte bedst løses i brede og langvarige partnerskaber rundt om sårbar natur. Se mere om DI's Biodiversitetsnetværk 

Find meget mere inspiration og rådgivning om biodiversitet 

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Kitt Bell Andersen

Kitt Bell Andersen

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3036
  • Mobil +45 3083 1076
  • E-mail kiba@di.dk

Relateret indhold