Nopa Nordic er blandt de 14 danske virksomheder, der deler ud af deres erfaringer med indsats for biodiversitet på en ny portal.

24.06.24 DIB Nyheder

14 virksomheder viser veje til øget biodiversitet

Erfaringer fra 14 udvalgte danske virksomheder samlet på en online portal kan inspirere med viden, idéer, metoder og erfaringer om mere biodiversitet.

Nopa Nordic, Arla, Gubi, Plus Pack, Anlægsgartner Gottlieb, KLS Pureprint, Neutral, dbramante1928, Vattenfall, Slow, Fiskerikajen, Ørsted, Søuld og Nature Impact.

Det er navnene på de 14 udvalgte danske virksomheder, som nu er samlet på en online portal, hvorfra de kan inspirere med viden, idéer, metoder og erfaringer om mere vild natur uden for fabriksbygningerne. Udvikling af forsyningskæder og nye produkter, der tager hensyn til natur og dyreliv. Og bæredygtighedsstrategier, som både indtænker virksomhedens påvirkning af klima og biodiversitet.

I inspirationskataloget kan interesserede virksomheder blandt andet finde inspiration til at arbejde med biodiversitet i deres værdikæder, de kan blive klogere på, hvordan andre har kommunikeret om deres indsatser eller har involveret deres medarbejdere og se eksempler på samarbejde mellem virksomheder om biodiversitet.

- Stadig flere virksomheder bliver klar over, at de påvirker biodiversitet og natur. Men de har svært ved at komme fra erkendelse til handling. Heldigvis er der allerede mange seriøse tiltag i gang, og det vil gøre en stor forskel at få delt de gode eksempler, så de kan inspirere endnu flere virksomheder til at turde arbejde med biodiversitet og begynde at få øje på forretningspotentialerne, siger Mette Gyde Møller, underdirektør for Strategiske Indsatser i Dansk Industri (DI).

Læs også: EU-bureaukrati tager en bid af chokoladebaren

Inspirationskatalog skal bidrage til at standse naturtab
De danske virksomheder, der er længst med arbejdet med biodiversitet, oplever i stigende grad, at det giver dem en konkurrencefordel – især når de arbejder målrettet med deres værdikæder. Det gælder både i forhold til potentielle investorer, kunder og tiltrækning af medarbejdere.

Det er blandt grundene til, at Biodiversitetspartnerskabet, som består af 22 toneangivende organisationer, 13. juni lancerede en række anbefalinger til at styrke biodiversitetsindsatsen hos danske virksomheder. Heriblandt lød det, at genopretningen af natur og biodiversitet både i hav og på land kræver, at de virksomheder, der gerne vil i gang, kan hente inspiration til arbejdet med biodiversitet fra andre danske virksomheder. Ligesom mange virksomheder efterspørger både viden og ideer til konkrete handlinger.

Læs også: Kaffe skal hjælpe sommerfugle, mens du tanker strøm

Brug for inspiration og ny viden

Derfor står Industriens Fond også bag projektet, som nu udkommer med inspirationskataloget, der er udarbejdet i et samarbejde mellem DI og WWF Verdensnaturfonden.

- Hvis danske virksomheder skal arbejde konstruktivt med biodiversitet på både strategisk og operationelt plan med udgangspunkt i deres forretning, har de brug for inspiration og viden. Det får de nu med lanceringen af det nye katalog. Det stærkeste kort til læring og positiv forandring er de gode eksempler fra andre virksomheder, og særligt på biodiversitetsområdet har mange virksomheder svært ved at navigere. Det hjælper vi dem nu til, så de kan udnytte fordelene ved at tænke biodiversitet ind i forretningen og derved styrke deres konkurrenceevne, siger programleder for bæredygtig produktion i Industriens Fond, Anders Ziegler Kusk.

Læs mere om virksomhedernes erfaringer på www.danskindustri.dk/biodiversitet  

Og meld dig til webinar 4. juli, hvor du kan høre mere om de 14 virksomheders erfaringer

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Didde Rishøj

Didde Rishøj

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3776
  • Mobil +45 3091 9269
  • E-mail diri@di.dk

Relateret indhold