"Ingen – hverken arbejdsgivere, politikere eller medarbejdere – har egentlig efterspurgt denne lovgivning om arbejdstidsregistrering, siger Christoffer Thomas Skov, vicedirektør i DI.

Foto: Sif Meincke
28.06.24 DIB Nyheder

DI’s hjælp til arbejdstidsregistrering bestormet

Virksomheder i hobetal har hentet kontrakttillæg og personalepolitikker om arbejdstidsregistrering via DI’s hjemmeside op til deadline 1. juli.

Fra 1. juli, skal alle medarbejdere registrere deres arbejdstid.

Det blev vedtaget af Folketinget den 23, januar, men det har reelt været kendt, at det ville komme, siden en EU-dom i 2019 slog fast, at medlemsstaterne skulle pålægge arbejdsgivere at indføre ”et objektivt, pålideligt og tilgængeligt system, der gør det muligt at måle længden af hver enkelt arbejdstagers daglige arbejdstid”.

Hvordan loven skulle formuleres i Danmark var til gengæld til debat, og der var derfor lettelse i DI, da loven ikke blev så administrativt tung, som man kunne have frygtet.

- Ingen – hverken arbejdsgivere, politikere eller medarbejdere – har egentlig efterspurgt denne lovgivning. Den er alene kommet, fordi EU-dommen har fastslået en pligt til arbejdstidsregistrering. Men selv om den danske implementering er relativt overkommelig, medfører det stadig væsentligt administrativt bøvl for danske virksomheder, siger Christoffer Thomas Skov, vicedirektør i DI.

Læs også artikel, der samler alle DI's svar på alt det praktiske omkring arbejdstidsregistrering 

Slutspurt på DI’s hjælpeværktøjer

Det bøvl har DI forsøgt at begrænse med udgivelse af ganske meget information, skabeloner og personalepolitikker målrettet virksomheder. Blandt andet er DI’s FAQ om spørgsmålet besøgt af minimum 8.000 unikke personer, siden den blev offentliggjort i december 2023.

- Siden november har vi haft glødende telefoner og fyldte mailbokse med medlemmer, der ville forberede sig og var i tvivl om, hvad de skulle gøre. Og vi har haft rygende travlt med blandt andet at udvikle mere end 90 skabeloner til ansættelseskontrakter, siger Christoffer Thomas Skov.

Antallet af henvendelse og sager er naturligt nok især steget de sidste måneder op til deadline 1. juli. Det kommer ikke bag på Christoffer Thomas Skov.

- Det er en administrativ byrde især for mindre virksomheder, og derfor er det nok naturligt at udskyde det så længe som muligt, fordi virksomheder selvfølgelig  hellere vil fokusere på deres kunder og kerneforretning. Men det er altså lovpligtigt, så der skal være styr på det. Hvis man ikke har det, kan det give udfordringer ved personalesager, hvor ansatte mener, at reglerne er brudt, siger Christoffer Thomas Skov.

Læs også: Husk GDPR-regler ved registrering af arbejdstid

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Relateret indhold