Grøn markedsføring i byggeriet?

Hvordan kan byggebranchen markedsføre sig på bæredygtige tiltag, uden at begå greenwashing?

Arrangør: Bruun & Hjejle

”Bæredygtige materialer”, ”klimabevidst produceret”, ”klimavenlige bygninger” – byggebranchen har i stigende grad fokus på bæredygtighed. Alligevel fraråder Rådet for Bæredygtig Byggeri generelt, at byggeriet markedsfører sig med begreber som ”bæredygtigt” eller ”klimavenligt” på grund af risikoen for greenwashing. Meget relevant afsagde Vestre Landsret i marts 2024 dom i den første danske ”klimaretssag”, om Danish Crowns brug af udtrykkene ”klimakontrolleret gris” og ”dansk gris er mere bæredygtig, end du tror”. Så hvordan belyser denne nye retspraksis, hvad virksomheder må på området for grøn markedsføring? Hvordan kan dette konkret anvendes som rettesnor i byggebranchen? Og hvordan undgår vi greenwashing, uden at lægge op til greenhushing fsva. reelle grønne tiltag i byggeriet?

Dette er emnet for paneldebatten med Ole Spiermann (Bruun & Hjejle), Sisse Norman Canguilhem (Rådet for Bæredygtigt Byggeri), Oline Nowicki (COBE Arkitekter) og Mia Manghezi (Pension Danmark).

Vi ses til paneldebat i Huset fredag den 14. juni kl. 12.00-13.00.

Deltagere: 
Christian Poll, chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden
Mia Manghezi, projektudviklingsdirektør hos PensionDanmark
Ole Spiermann, medlem af Advokatrådet hos Advokatrådet
Oline Nowicki, Head of Legal hos Cobe Arkitekter
Sisse Norman Canguilhem, direktør for partnerskaber og strategisk udvikling hos Rådet for Bæredygtigt Byggeri

Relateret indhold