Foto: Colourbox
23.06.22 AKT Nyheder

Operatørerne skal sikre chaufførernes velfærdsforanstaltninger

Det er arbejdsgiverens ansvar at sikre, at der stilles velfærdsforanstaltninger til rådighed for chaufførerne og at disse er i overensstemmelse med arbejdsmiljølovens regler herom.

Ved overenskomsthandlingerne i 2020 satte DI/AKT og 3F netop fokus på håndhævelsen af reglerne ved at aftale særlige procedureregler i overenskomsten.

Formålet var effektivt at sikre, at chaufførerne har velfærdsforanstaltninger til rådighed, der er i overensstemmelse med arbejdsmiljølovens krav.

I busbranchen forekommer det, at det er andre end arbejdsgiveren, der har ansvaret for chaufførernes pauselokaler. Det kan eksempelvis være trafikselskabet, der efter kontrakten mellem den enkelte operatør og trafikselskabet står for at stille pauselokaler til rådighed for flere operatører, der anvender samme pauselokaler.

At en anden part står for pauselokalerne, herunder rengøringen af disse, ændrer dog ikke på, at det er arbejdsgiveren, der skal kunne stå på mål for at velfærdsforanstaltningerne er i overensstemmelse arbejdsmiljøreglerne.

Formand for AKT, Ib Gregers-Boers, udtaler:

”Vi er som operatører ansvarlige for, at vores chauffører har passende pausefaciliteter og at rengøringen af disse pauselokaler er i overensstemmelse med sædvanlig standard. Selv om det ifølge vores kontrakt med trafikselskaberne er en anden part, der står for driften af pausefaciliteterne, kan vi efter overenskomsten ikke fraskrive os ansvaret over for vores medarbejdere. Det er derfor vigtigt, at vi som operatører også tager ansvaret på vores skuldre og ikke kun forlader os på vores kontraktmæssige forpligtelser. Vi er nødt til at sikre, at vores medarbejdere har passende og rengjorte pausefaciliteter.”

Følg op i jeres virksomhed    

Da operatørerne som arbejdsgiver er ansvarlig for at velfærdsforanstaltningerne er i overensstemmelse med arbejdsmiljøloven, er det væsentligt, at den enkelte operatør også følger op på dette. Dette gælder også, når en tredjepart står for faciliteterne. Opfølgning bør selvfølgelig ske ved konkrete henvendelser til trafikselskabet, men vi anbefaler også, at opfølgning sker systematisk på møder i virksomhedens arbejdsmiljøorganisation eller samarbejdsudvalget, så medarbejdernes eventuelle bemærkninger til velfærdsforanstaltninger, herunder rengøringen af disse, indgår som et fast punkt i dette regi.

Her finder du reglerne

Læs mere om krav til velfærdsforanstaltninger her:

Og tag fat i sekretariatet, hvis I har spørgsmål til vedrørende jeres velfærdsfaciliteter.

Relateret indhold