03.07.24 ATL Nyheder

Tvist om leasingkontrakter i førerhusene afgøres efter ferien

Først i slutningen af august forventes endeligt svar på, om Færdselsstyrelsen har overimplementeret et EU-direktiv, der gør, at danske chauffører risikerer bøder, hvis de glemmer leasingkontrakt og ansættelsesbevis.

Færdselsstyrelsen og Transportministeriet tager sommeren i brug for at komme helt til bunds i, om Danmark har implementeret EU’s regler for udlejningskøretøjer korrekt.

Det fremgår af et brev fra Færdselsstyrelsen.

Oprindeligt var en afgørelse ellers stillet i udsigt inden ferien, efter styrelsen tilbage i maj holdt møde om sagen med bl.a. DI Transport og ATL. I brevet fortæller Færdselsstyrelsen også, at myndighederne nu er bevidste om, at EU direktivet er implementeret forskelligt i Danmarks nabolande.

- Mange af vores medlemmer venter utålmodigt på en afgørelse, da den nuværende fortolkning af leasingreglerne er en ekstra byrde for virksomhederne og er med til at skabe usikkerhed og forvirring på vejene, siger branchedirektør i ATL, Lars William Wesch.

- Men når det er sagt, er det trods alt positivt, at styrelsen og ministeriet vil se grundigt på sagen en ekstra gang.

 

Politiet orienteres

Sagen startede, da Færdselsstyrelsen tilbage i marts udgav en ny vejledning for leasingkøretøjer. Her blev der som noget nyt stillet krav om, at lastbilchauffører medbringer leasingkontrakt og ansættelsesbevis under kørslen.

Det skulle forhindre, at virksomheder omgår cabotagereglerne ved at leje billige køretøjer i udlandet for at bruge dem til national kørsel.

Men ifølge ATL og DI Transport er kravet om leasingkontrakt og ansættelsesbevis både en klar overimplementering af EU’s regler og samtidig et helt unødvendigt skridt, idet alle relevante oplysninger normalt fremgår af motorregistret, når et leasingkøretøj omregistreres til danske nummerplader.

Under sagen har ATL og DI Transport tidligere opfordret myndighederne til at indføre en bødefri periode, indtil fortolkningen af reglerne ligger fast. Det forslag tager Færdselsstyrelsen dog ikke klar stilling til i brevet.

Her oplyses det, at de nuværende regler fortsat gælder og at politiet vil blive informeret om den videre granskning af implementeringen.  

Relateret indhold