DI Bilbranchen Analyser

Nyt Tendens: Vil kinesiske elbiler dominere det danske marked?

Danske bilforhandlere har meget forskellige syn på kinesiske bilmærkers roller på det danske marked i de kommende år. Det viser en undersøgelse fra DI Bilbranchen, der i en ny brancheanalyse har taget temperaturen på bilbranchen.

Foto: DI Bilbranchen

Imens det samlede salg af nye elbiler mere end fordobledes sidste år i forhold til året før, gjorde salget af nye personbiler fra et kinesisk bilmærke det samme.

Forskellen er imidlertid, at imens der for fem år siden var de første tegn til et vækstridt for salget af nye elbiler, var der slet ingen tegn på, at kinesiske bilmærker ville spille en rolle på det danske bilmarked.

På blot fem år er kinesiske bilmærkers markedsandele således gået fra ingenting til at udgøre tæt på hver tiende nye solgte elbil i Danmark. Det viser en ny kvartalsanalyse fra DI Bilbranchen.

Analysen viser også, at landets bilforhandlere har meget forskellige syn på kinesiske bilmærkers rolle på det danske marked de kommende ti år. Tre ud af fire bilforhandlere mener, at de kinesiske bilmærker vil udgøre et sted mellem 11 pct. og 30 pct. af det danske nybilsalg om ti år. Det kan du læse mere om i analysen på linket.

Tendens tager også temperaturen på branchens omsætning, salget af nye og brugte biler, det europæiske bilsalg og et lille kig ind i de kommende måneders forventede nybilsalg.

Du kan læse mere i Tendens, DI Bilbranchens nyeste branche- og konjunkturanalyse.

Hent Tendens i boksen til højre.

Kenneth L. Hjorth-Hansen

Kenneth L. Hjorth-Hansen

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3302
  • Mobil +45 4141 7791
  • E-mail klhh@di.dk

Relateret indhold