20.06.24 SBA Nyheder

Rengøring med grønne ambitioner: ”Vi opfylder de krav i dag, som kunderne vil stille i morgen”

Hos Bio Property Service (BIOPS) har ledelsen sommetider spurgt sig selv, om de var for langt fremme i den bæredygtige bus. Men nu vokser virksomheden, og flere kunder stiller krav om den ordentlighed, som BIOPS via Servicenormen har papir på.

”Vi har jo valgt et navn, der forpligter.”

Det er noget af det første, Malene Diesbjerg Normann og Christian Nørgaard Kjeldsen slår fast, da de byder inden for hos Bio Property Service (BIOPS), som de sammen ejer og leder.

Med base i Ballerup begyndte de for halvandet år siden at bygge virksomheden op. Helt fra start med et skarpt fokus på at levere bæredygtig rengøring og ejendomsservice til erhvervskunder og større ejendomme.

Alene i 2024 er BIOPS vokset fra 25 til 57 medarbejdere, og ledelsen lægger kræfter i at bygge et fundament for virksomheden, som kan bære, at den vokser og får ansvar for langt flere kunder og medarbejdere.  

”Vi vil både vokse os store og være blandt de mest bæredygtige i branchen, miljømæssigt og socialt – og vi ved godt, det er ambitiøst i en branche, der er så præget af prispres,” siger Malene Diesbjerg Normann, og Christian Nørgaard Kjeldsen fortsætter:

Men alle ved jo, at vi som samfund ser ind i en omstilling hen imod det bæredygtige. Det skaber nye krav og behov hos kunderne – og de krav, kunderne vil stille i morgen, dem kan vi faktisk allerede levere på i dag Christian Nørgaard Kjeldsen, adm. direktør BIOPS

En udførlig liste med krav

Tidligt meldte BIOPS sig ind i Dansk Industri og Servicebranchens Arbejdsgiverforening (SBA). I SBA skal alle medlemmer leve op til Servicenormen – en godkendelsesordning, der stiller høje krav inden for områder som løn, arbejdsmiljø, kvalitet, personaleforhold, miljø og underleverandører.

 ”Vi er i konkurrence med andre virksomheder, så vi skal skille os ud fra den store mængde. Og  vi vil gerne huskes som en grøn virksomhed, hvor medarbejderne har gode forhold,” siger Christian Nørgaard Kjeldsen.

Han husker, at BIOPS fik en ”meget fin og udførlig liste” over, hvad de skulle leve op til for at blive certificeret med Servicenormen.

”Vi fik vejledninger til, hvad en virksomhed af vores størrelse skal og bør, og vores HR-medarbejder tog et dagskursus hos SBA om Servicenormen” forklarer Christian Nørgaard Kjeldsen.  

Ledelsen nedsatte en arbejdsgruppe bestående af dem selv og virksomhedens HR-medarbejder, og på et par måneder fik de gjort kontrakter, forsikringer, attester, politikker osv. klar til, at BIOPS kunne få sit første kontrolbesøg.

”Vi fordelte opgaverne ud fra, hvad vi har ansvar for i dagligdagen. Det var meget at holde styr på, men vi fik god støtte fra vores kontaktperson i SBA,” fortæller Malene Diesbjerg Normann. 

Ingen forventer, at kontrolløren jubler

Op til kontrolbesøget fra det uvildige certificeringsfirma DNV, begyndte det at føles lidt som en eksamen for arbejdsgruppen hos BIOPS. Men på dagen blev de positivt overraskede.

”Det var faktisk en god oplevelse, da vi gik tingene igennem sammen. Meget var i orden, men der var også lidt, vi skulle arbejde videre med, og vi havde en fin dialog om, hvad der skulle til for at komme helt i mål,” fortæller Malene Diesbjerg Normann.   

De aftalte at mødes igen efter en måned, og da BIOPS her blev godkendt, oplevede de, at auditoren fra DNV blev næsten lige så glad som dem selv.

Det er gået op for mig, at når du som virksomhed er med i en mærkningsordning, så ønsker alle omkring ordningen jo, at du bliver godkendt. Det gælder Servicenormen og fx også Svanemærket, som vi lige nu arbejder på at få, Christian Nørgaard Kjeldsen, adm. direktør BIOPS

Malene Diesbjerg fortæller, at arbejdsgruppen stadig mødes hver måned for at sikre, at den voksende virksomhed fortsat lever op til kravene i Servicenormen. På møderne er der bl.a. fokus på APV’er og arbejdsmiljøudvalg.

”Det holder os til ilden, at der kan komme en uanmeldt kontrol, men det er også i vores egen interesse at arbejde videre med målene og styrke vores virksomhed,” siger hun.    

For langt fremme i bussen?

Det koster noget at bygge en organisation, hvor der orden i sagerne hele vejen rundt. Derfor rumler spørgsmålet om, hvorvidt markedet er klar til at betale for ordentlighed og kvalitet, da også indimellem hos BIOPS.

”Når virksomheder med dårlige forretningsmodeller henter opgaver hjem, kan jeg godt blive frustreret og overveje, om vi er for tidligt på den,” erkender Christian Nørgaard Kjeldsen:  

”Der er nogen, der synes, at vi er for langt fremme i bussen. De fleste vil gerne have det, vi kan levere – men det er ikke alle, der er klar, når vi taler pris.”

Han ser dog klare tegn på, at virksomheden har placeret sig rigtigt i markedet. Især har det skabt et naturligt fokus hos de store kunder, at de nu skal leve op til EU’s bæredygtighedsdirektiv og de rapporteringskrav, der følger med.  

Når virksomhederne efterspørger tal til deres rapporter, kan BIOPS ofte levere dem – bl.a. fordi de selv skal kunne dokumentere overfor SBA, at de leverer service i høj kvalitet og på ordentlige vilkår.

”For os som ledelse har målet jo altid været glade medarbejdere og en sund og bæredygtig forretning,” fortæller Malene Diesbjerg Normann og glæder sig over, at både samfundet og servicemarkedet nu også trækker mere i den retning.   

”Så sent som i går var der en potentiel kunde, der slog os op i Servicenormens medlemsregister. For dem var det et krav, at vi skulle være certificeret, og det oplever vi mere og mere.”

Servicenormen – kort fortalt

Servicenormen er en standard for ordentlighed over for medarbejdere, kunder og miljø. En standard, som kræver to ting: At man lever op til kravene og lader sig kontrollere af uvildig auditor, og at man er medlem af Servicebranchens Arbejdsgiverforening.

Servicenormen er til for at gøre det lettere for kunder at navigere i markedet og spotte serviceudbydere, der sætter standarden for ordentlighed. Det gør den ved at stille krav til bl.a. løn, arbejdsmiljø, kvalitet, personaleforhold og miljø.

Derudover har alle medlemmer adgang til et digitalt værktøj, hvor de kan sammenligne sig med andre virksomheder i branchen. 

Se mere om Servicenormen

Skrevet af:

Rikke Ravn Faber