Servicenormen

Dyk ned i Servicenormen og bliv klar på hvad der skal til for at få det blå stempel.

Servicenormen er en standard for ordentlighed, der kræver at man opfylder en række krav og er medlem af Servicebranchens Arbejdsgiverforening (SBA).

Når du bliver medlem af SBA, bliver du automatisk underlagt Servicenormens krav. Dette betyder, at du sammen med resten af foreningen aktivt arbejder for at sætte standarden for ordentlige forhold i branchen.

Gennem Servicenormen sikrer du ordentlighed på alle områder - overfor medarbejdere, kunder, klimaet og samfundet. Det sker ved, at alle medarbejdere opererer inden for overenskomstens rammer, og at alle aspekter lige fra erhvervs- og arbejdsskadeforsikringer til arbejdstilladelser er på plads. Derudover skal dine underleverandører leve op til de samme krav.

Med det blå stempel fra Servicenormen sender du et klart signal til dine kunder og samarbejdspartnere om, at din virksomhed har styr på arbejdsforholdene og prioriterer ordentlighed. Servicenormen fungerer som et værktøj, som du kan bruge til at sikre kundetilfredshed, vinde udbud og fastholde glade medarbejdere.

Hvilke krav er der i Servicenormen?

Servicenormen stiller en række krav, der skal sikre ordentlige forhold for kunden, medarbejderen og miljøet. Som SBA virksomhed skal du dokumentere, at du  aflønner efter overenskomsten og driver din forretning professionelt og har styr på f.eks. økonomien, lovpligtige forsikringer og gyldige arbejdstilladelser hos dine internationale medarbejdere. Servicenormen stiller også krav til, at din virksomhed har styr på kvalitetssikring og brug af miljøvenlige produkter hvor det er muligt.

Det er et krav i arbejdsmiljøloven og i Servicenormen, at arbejdsmiljøet er organiseret, og at den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse gennemført i overensstemmelse med arbejdsmiljølovens bestemmelser. Det er også et krav at have  efteruddannelsesplaner og personalepolitik, så regler, forventninger, rammer og muligheder for dine medarbejdere er tydelige. Og endelig kræver Servicenormen, at alle underleverandører til en SBA-virksomhed lever op til de vigtigste krav og bliver betalt en pris, der kan aflønne på et overenskomstmæssigt niveau.

Hvorfor skal jeg vælge SBA og Servicenormen?

Medlemmer af SBA nævner Servicenormen som en guide og et venligt skub til at komme på plads med alt det som kendetegner en professionel forretning. Den sætter orden i din virksomheds systemer, sikrer, at loven overholdes, og sætter gode rammer for dine medarbejdere, ogServicenormen tuner på den måde også din virksomheds skalerbarhed, hvis du går med vækstplaner. 

Med Servicenormens blå stempel kan du desuden signalere til omverdenen - og potentielle kunder – at du har orden i sagerne og er med til at sætte standarden for ordentlighed i branchen. Læs mere her.

Hvordan kommer jeg i gang med Servicenormen?

SBA’s sekretariat står altid klar til at assistere dig med din opstart. Vi har både en liste der hjælper dig med at samle al dokumentation og vi har en dybdegående vejledning og konkrete skabeloner klar, som kan hjælpe dig med at opfylde kravene i Servicenormen.

De store ting er en gyldig serviceattest uden gæld til det offentlige og at du  aflønner dine medarbejdere i overensstemmelse med den eller de relevante overenskomster. Resten kan vi hjælpe jer med at komme i mål med. Skriv til os på servicenormen@di.dk - så ringer vi dig op.

Hvordan fungerer et audit?

Ved auditering får du besøg af en auditor fra Det Norske Veritas (DNV), der skal tjekke, at du lever op til kravene i Servicenormen.

Du kan forvente at skulle afsætte 1,5-2,5 time til auditeringen. Det er vigtigt, at du har forberedt den nødvendige dokumentation inden jeres audit. 

Timeprisen i 2024 er 1.636 og 818 for transporttimer. Samlede faste pris pr. audit er kr. 7.749 inkl. transport

Hvad skal jeg forberede til audit?

Til audit skal du vise, at du har styr på kravene i Servicenormen. Det indebærer at kunne fremlægge al dokumentation og data for, at du overholder alle kravene i normen. Det vil sige, at du skal have papirerne klar. Eksempelvis skal du kunne fremlægge en gyldig serviceattest, APV, relevante forsikringer,  kontrakter med underleverandører m.m.

Det kan lyde af meget, men du kan i  denne proces altid ringe til SBAs sekretariat og få hjælp til dokumentationen og hvordan du kommer på plads med det du måtte mangle for at opfylde kravene

SBA har desuden udarbejdet en værktøjskasse med vejledning, tjekliste og skabeloner til at komme i gang med at opfylde kravene. Som medlem af SBA har du adgang til værktøjskassen. Og vi hjælper gerne med at komme i mål med det sidste inden jeres første audit.

Hvad sker der hvis jeg aflyser mit audit?

SBA har fået en god pris af DNV for audits. Den forudsætter at besøgene kan afholdes geografisk samlet, så det giver mulighed for flere besøg på en dag og mindst mulig kørsel. DNV sender auditdato ud mindst fire måneder før et audit i håb om, at det ikke er nødvendigt at flytte datoen for et besøg.

Hvis der alligevel opstår behov for at flytte datoen for et audit, beder vi jer gøre opmærksom på dette så tidligt som muligt. Og hvis I aflyser senere end  14 dage før datoen for et audit, skal I selv afholde udgiften til audit.

Hvornår og hvor ofte skal jeg auditeres?

Når du bliver medlem bliver du bedt om at udfylde en tro og love-erklæring med selvevaluering på at din virksomhed opfylder kravene i Servicenormen. Du kan forvente at blive auditeret indenfor det første år af dit medlemskab i SBA. Derudover vil din virksomhed blive auditeret minimum hvert tredje år. De øvrige år skal du udfylde en selvevaluering samt tro og love-erklæring  på at din virksomhed opfylder Servicenormen.