Formand for Træsektionen, Martin Skou Heidemann.

Michael Stub
14.05.24 Træsektionen Nyheder

At være iværksætter i dag er for udfordrende

Det er med bekymring, jeg ser den aktuelle status for iværksætteriånden i byggebranchen. Administrative byrder er gået hen og blevet en for stor udfordring for opstartsvirksomheder, og det kan blive en kæp i hjulet for fremtidens iværksættere.

I de seneste år har jeg oplevet en stigende tendens, når jeg taler med nyopstartede virksomheder i byggebranchen. Dygtige håndværkere, som må opgive at drive egen virksomhed på grund af de tunge administrative byrder, de hurtigt møder.

Fem år – og 850 nye administrative forpligtelser

Jeg forstår godt, at ejere af opstartsvirksomheder finder det uoverskueligt at navigere i det administrative arbejde. Det gør jeg også selv i mit arbejde. Faktum er, at der er sket en betydelig stigning i administrative byrder og implementeringsomkostninger, primært drevet af ny europæisk lovgivning. På bare fem år har i alt 80 forordninger og 36 direktiver pålagt europæiske virksomheder hele 850 nye administrative forpligtelser. Det viser en analyse lavet af Dansk Industri fra oktober 2023.

Forventningen er, at dette tal vil stige i fremtiden på grund af omfattende ny regulering, især inden for det digitale og grønne område. Selvom denne udvikling er helt essentiel, skal den ske på en måde, der gør det nemt for nystartede mestre, i stedet for at gøre det sværere for dem at drive virksomhed.

Udfordrende for nye virksomheder at vokse sig store

Det er sjældent, at nyopstartede virksomheder befinder sig i toppen af dansk erhvervsliv, og topvirksomhederne i Danmark er ofte ældre end deres modparter i USA og resten af EU. Dette er endnu en indikation på, at det er mere udfordrende for nye virksomheder at vokse sig store og stærke i Danmark.

Det er ærgerligt, for vi har brug for en stærk og dynamisk iværksætterkultur for at sikre vækst og udvikling i byggebranchen. Administrative byrder hæmmer ikke kun virksomhedernes vækst, men også innovation, kreativitet og nyskabelse.

Nyopstartede virksomheder bruger ofte en stor del af deres tid og ressourcer på at opfylde administrative krav i stedet for at fokusere på deres kerneaktiviteter og udvikling. Det er en svær nød at knække, det anerkender jeg. Men jeg håber, at man i fremtiden skaber et bedre miljø for iværksættere i Danmark, så byggebranchen kan fortsætte med at udvikle sig i en kreativ og grønnere retning. 

Hent hjælp hos Træsektionen

På baggrund af disse tendenser, har vi den seneste tid arbejdet på at få lavet en række samarbejdsaftaler med virksomheder, som kan hjælpe vores mere end 2000 håndværksvirksomheder med de administrative byrder, som de møder i deres hverdag.

Vi ønsker at gøre det nemmere at starte en virksomhed i byggebranchen, og vi kan ikke se passivt til, mens vores iværksættere og små virksomheder bliver kvalt af bureaukrati. Derfor får du rabat på bl.a. tjenester fra NullCarbon, som hjælper med LCA-beregning, og hos Valified, som hjælper til ESG rapportering. Vi arbejder løbende med flere nye tilbud.

Læs meget mere om dette lige her.

Mindre bøvl og byrder i byggeriet

DI Byggeri har udgivet et regelforenklingskatalog, der kommer med fem konkrete bud på, hvordan mængden af byrder i byggeriet kan reduceres.  

Læs mere her.

Skrevet af:

Martin Skou Heidemann, formand for Træsektionen

Relateret indhold