Store kommunale forskelle på offentlig-privat samarbejde i 2022
Størstedelen af landets kommuner løftede andelen af opgaver, der løses af private leverandører, i 2022. De markante lokale og regionale forskelle vidner dog om, at der fortsat er stort potentiale for at øge samarbejdet mellem kommunerne og virksomhederne.
Kommunernes brug af private leverandører voksede med 0,6 procentpoint i 2022 og nåede dermed det højeste niveau nogensinde.1 Der er dog fortsat markante forskelle på graden af offentlig-privat samarbejde på tværs af landsdele.
![](/globalassets/kampagnesites/offentlig-privat-samarbejde/analyser/grafer/2023pli1.jpg)
Den højeste grad af offentlig-privat samarbejde findes blandt kommunerne i Region Sjælland samt de nordsjællandske kommuner i Region Hovedstaden. Her løses cirka en tredjedel af de udbudsegnede kommunale opgaver via et samarbejde med private leverandører. Omvendt ses en tendens til, at det offentlig-privat samarbejde er noget mindre blandt kommunerne i det vestdanske end i de øvrige kommuner. Blandt de syd- og østjyske kommuner er det eksempelvis mindre end 26 pct. af de udbudsegnede opgaver, som varetages af virksomhederne. Landsgennemsnittet er på 27,4 pct. i 2022.2
Der er samtidig stor variation inden for de enkelte landsdele – også blandt nærtliggende kommuner.
![](/globalassets/kampagnesites/offentlig-privat-samarbejde/analyser/grafer/2023pli2.jpg)
I Nordsjælland svinger andelen af opgaver, der løses af private virksomheder, eksempelvis fra 49 pct. i Gribskov Kommune til 24 pct. i Furesø Kommune. Der kan ligeledes observeres markante forskelle blandt de nordjyske kommuner, idet Jammerbugt stryger til tops med en PLI på 38 pct., mens Thisted ligger på knap 23 pct.
![](/globalassets/kampagnesites/offentlig-privat-samarbejde/analyser/grafer/2023pli3.jpg)
76 ud af 98 kommuner kan notere sig en vækst i samarbejdet med private virksomheder i 2022. De største stigninger findes blandt en række kommuner på Sjælland i form af Ringsted, Herlev, Brøndby, Ishøj og Odsherred. De viser således, at kommunerne har gode muligheder for at styrke samspillet med virksomhederne mærkbart, selv inden for en kort tidshorisont.
![](/globalassets/kampagnesites/offentlig-privat-samarbejde/analyser/grafer/2023pli4.jpg)
Omvendt findes også eksempler på kommuner, der reducerede omfanget af offentlig-privat samarbejde i 2022. Det gælder bl.a. Lejre Kommune, der i forvejen er den kommune med lavest PLI på Sjælland og Lolland-Falster.
![](/globalassets/kampagnesites/offentlig-privat-samarbejde/analyser/grafer/2023pli5.jpg)
Metode
Kommunernes samarbejde med private virksomheder bliver i denne analyse målt ved Privat Leverandør Indikatoren (PLI). PLI måler andelen af udbudsegnede driftsopgaver, som varetages af private virksomheder.
Det er altså kommunernes køb af tjenesteydelser hos private leverandører i forhold til de samlede kommunale bruttodriftsudgifter til opgaver, der må varetages af private leverandører. PLI viser dermed udliciteringsgraden (uden kommunernes egne vundne bud).
Indikatoren er fastsat af Sundheds- og Indenrigsministeriet og beregnes på baggrund af de kommunale regnskaber fra Danmarks Statistik.
PLI udregnes således som andelen af de kommunale bruttodriftsudgifter til opgaver, der må varetages af de private, som faktisk varetages af private leverandører:
![](/globalassets/kampagnesites/offentlig-privat-samarbejde/beregning-af-pli.png)
Til at beregne kommunernes køb af opgaver hos private leverandører benyttes følgende: Bruttodriftsudgifter (ekskl. på de undtagne funktioner beskrevet senere) på art 4.5 og 4.9 på hovedkonto 0 og 2-6. Art 4.0 på hovedkonto 4 og 5 samt på funktion 3.22.06, 3.22.07 (grp. 999 og grp. 003), 3.22.08 og 3.38.78 (grp. 001). Art 5.9 på funktion 2.32.31, 2.32.33 og 2.32.35. Art 5.9 på positivlistens funktioner (beskrevet senere).
Til at beregne de samlede kommunale bruttodriftsudgifter benyttes følgende definition fra Sundheds- og Indenrigsministeriet:
Bruttodriftsudgifter (ekskl. på de undtagne funktioner beskrevet senere) på hovedart 1-4 (ekskl. art 4.6 og 4.7) på hovedkonto 0 og 2- 6. Art 4.7 og 7.7 på hovedfunktion 5.28 og 5.38. Art 5.9 på funktion 2.32.31, 2.32.33 og 2.32.35. Art 5.9 på positivlistens funktioner (beskrevet senere).
De undtagne funktioner (og grupperinger) er: 3.22.01 (hovedart 1), 3.41.80, 4.62.81, 5.28.24, 6.42.40-6.42.43, 6.45.59 (kun art 4.0), 6.48.61 og 5.28.22, dr. 1, grp. 007, og 6.45.51, dr. 1, grp. 003.
Positivlistens funktioner omfatter følgende funktioner: 0.32.31, 0.32.35, 3.22.08, 3.22.10, 3.22.12, 3.22.18, 3.35.60, 3.35.63- 3.35.64, 3.38.74, 4.62.82, 4.62.88-4.62.90, 5.25.19, 5.38.58- 5.38.59, 5.46.60, 5.68.90 (grp. 005-006), 5.72.99 og 6.48.67 (grp. 001).
Samlet oversigt over kommunernes brug af private leverandører
Kommune og landsdele |
PLI 2022 |
Ændring ift. 2021 (pct.point) |
Hovedstaden |
|
|
Københavns Kommune |
24,7 |
1,2 |
Frederiksberg Kommune |
29,5 |
1,4 |
Ballerup Kommune |
25,6 |
0,4 |
Brøndby Kommune |
28,7 |
2,6 |
Dragør Kommune |
32,7 |
2,1 |
Gentofte Kommune |
30,6 |
1,0 |
Gladsaxe Kommune |
25,0 |
0,6 |
Glostrup Kommune |
28,2 |
1,0 |
Herlev Kommune |
29,0 |
3,2 |
Albertslund Kommune |
26,9 |
0,1 |
Hvidovre Kommune |
25,5 |
1,2 |
Høje-Taastrup Kommune |
29,5 |
-0,9 |
Lyngby-Taarbæk Kommune |
28,8 |
1,3 |
Rødovre Kommune |
27,4 |
1,1 |
Ishøj Kommune |
29,8 |
2,4 |
Tårnby Kommune |
22,1 |
0,9 |
Vallensbæk Kommune |
26,3 |
0,6 |
Nordsjælland |
|
|
Furesø Kommune |
24,1 |
-1,0 |
Allerød Kommune |
28,4 |
-0,6 |
Fredensborg Kommune |
31,3 |
0,8 |
Helsingør Kommune |
29,9 |
1,2 |
Hillerød Kommune |
31,9 |
-0,3 |
Hørsholm Kommune |
33,3 |
0,1 |
Rudersdal Kommune |
26,7 |
0,7 |
Egedal Kommune |
28,2 |
0,7 |
Frederikssund Kommune |
30,0 |
0,8 |
Halsnæs Kommune |
30,2 |
1,5 |
Gribskov Kommune |
49,4 |
0,9 |
Sjælland & Lolland-Falster |
|
|
Greve Kommune |
32,0 |
-0,8 |
Køge Kommune |
30,5 |
1,1 |
Roskilde Kommune |
26,9 |
0,6 |
Solrød Kommune |
33,0 |
0,3 |
Odsherred Kommune |
34,2 |
2,1 |
Holbæk Kommune |
36,1 |
-0,2 |
Faxe Kommune |
31,4 |
1,7 |
Kalundborg Kommune |
29,0 |
1,4 |
Ringsted Kommune |
36,4 |
3,7 |
Slagelse Kommune |
30,3 |
0,2 |
Stevns Kommune |
32,9 |
0,5 |
Sorø Kommune |
31,5 |
0,1 |
Lejre Kommune |
31,8 |
-1,0 |
Lolland Kommune |
28,3 |
0,6 |
Næstved Kommune |
28,7 |
0,9 |
Guldborgsund Kommune |
33,3 |
0,3 |
Vordingborg Kommune |
28,9 |
0,4 |
Fyn |
|
|
Middelfart Kommune |
24,8 |
0,7 |
Assens Kommune |
29,7 |
0,9 |
Faaborg-Midtfyn Kommune |
28,6 |
0,1 |
Kerteminde Kommune |
23,1 |
-0,3 |
Nyborg Kommune |
22,6 |
0,4 |
Odense Kommune |
29,4 |
-0,2 |
Svendborg Kommune |
23,9 |
0,1 |
Nordfyns Kommune |
25,6 |
-0,5 |
Langeland Kommune |
22,9 |
0,0 |
Ærø Kommune |
21,6 |
1,6 |
Østjylland |
|
|
Horsens Kommune |
29,1 |
1,8 |
Syddjurs Kommune |
25,8 |
0,9 |
Norddjurs Kommune |
23,5 |
1,2 |
Favrskov Kommune |
26,2 |
1,2 |
Odder Kommune |
27,4 |
0,0 |
Randers Kommune |
22,6 |
0,1 |
Silkeborg Kommune |
27,7 |
0,9 |
Samsø Kommune |
18,4 |
-1,4 |
Skanderborg Kommune |
22,9 |
0,6 |
Aarhus Kommune |
23,3 |
0,3 |
Hedensted Kommune |
26,1 |
1,3 |
Sydjylland |
|
|
Haderslev Kommune |
26,5 |
-0,4 |
Billund Kommune |
25,0 |
0,5 |
Sønderborg Kommune |
23,4 |
1,3 |
Tønder Kommune |
24,6 |
-0,3 |
Esbjerg Kommune |
23,6 |
0,4 |
Fanø Kommune |
40,0 |
-2,8 |
Varde Kommune |
26,5 |
0,6 |
Vejen Kommune |
26,4 |
-0,5 |
Aabenraa Kommune |
28,0 |
0,6 |
Fredericia Kommune |
23,6 |
1,2 |
Kolding Kommune |
27,7 |
0,8 |
Vejle Kommune |
29,3 |
0,1 |
Midt- og Vestjylland |
|
|
Herning Kommune |
25,8 |
0,1 |
Holstebro Kommune |
30,7 |
-0,5 |
Lemvig Kommune |
25,0 |
1,7 |
Struer Kommune |
26,2 |
0,9 |
Ikast-Brande Kommune |
29,8 |
0,6 |
Ringkøbing-Skjern Kommune |
25,9 |
0,6 |
Skive Kommune |
22,2 |
0,2 |
Viborg Kommune |
25,2 |
-0,6 |
Nordjylland |
|
|
Morsø Kommune |
25,2 |
0,0 |
Thisted Kommune |
22,6 |
0,6 |
Brønderslev Kommune |
34,9 |
-1,6 |
Frederikshavn Kommune |
25,7 |
0,9 |
Vesthimmerlands Kommune |
31,2 |
0,6 |
Læsø Kommune |
19,4 |
-1,5 |
Rebild Kommune |
25,3 |
1,3 |
Mariagerfjord Kommune |
25,0 |
2,0 |
Jammerbugt Kommune |
38,3 |
1,7 |
Aalborg Kommune |
29,8 |
-0,3 |
Hjørring Kommune |
25,0 |
-0,2 |
Bornholm |
|
|
Bornholms Regionskommune |
20,5 |
-0,3 |
Analysen er omtalt i Sjællandske. Læs artiklen her.