OPS Analyser

Store kommunale forskelle på offentlig-privat samarbejde i 2022

Størstedelen af landets kommuner løftede andelen af opgaver, der løses af private leverandører, i 2022. De markante lokale og regionale forskelle vidner dog om, at der fortsat er stort potentiale for at øge samarbejdet mellem kommunerne og virksomhederne.

Kommunernes brug af private leverandører voksede med 0,6 procentpoint i 2022 og nåede dermed det højeste niveau nogensinde.1 Der er dog fortsat markante forskelle på graden af offentlig-privat samarbejde på tværs af landsdele.

Den højeste grad af offentlig-privat samarbejde findes blandt kommunerne i Region Sjælland samt de nordsjællandske kommuner i Region Hovedstaden. Her løses cirka en tredjedel af de udbudsegnede kommunale opgaver via et samarbejde med private leverandører. Omvendt ses en tendens til, at det offentlig-privat samarbejde er noget mindre blandt kommunerne i det vestdanske end i de øvrige kommuner. Blandt de syd- og østjyske kommuner er det eksempelvis mindre end  26 pct. af de udbudsegnede opgaver, som varetages af virksomhederne. Landsgennemsnittet er på 27,4 pct. i 2022.2

Der er samtidig stor variation inden for de enkelte landsdele – også blandt nærtliggende kommuner.

I Nordsjælland svinger andelen af opgaver, der løses af private virksomheder, eksempelvis fra 49 pct. i Gribskov Kommune til 24 pct. i Furesø Kommune. Der kan ligeledes observeres markante forskelle blandt de nordjyske kommuner, idet Jammerbugt stryger til tops med en PLI på 38 pct., mens Thisted ligger på knap 23 pct.

76 ud af 98 kommuner kan notere sig en vækst i samarbejdet med private virksomheder i 2022. De største stigninger findes blandt en række kommuner på Sjælland i form af Ringsted, Herlev, Brøndby, Ishøj og Odsherred. De viser således, at kommunerne har gode muligheder for at styrke samspillet med virksomhederne mærkbart, selv inden for en kort tidshorisont.

Omvendt findes også eksempler på kommuner, der reducerede omfanget af offentlig-privat samarbejde i 2022. Det gælder bl.a. Lejre Kommune, der i forvejen er den kommune med lavest PLI på Sjælland og Lolland-Falster.

Metode

Kommunernes samarbejde med private virksomheder bliver i denne analyse målt ved Privat Leverandør Indikatoren (PLI). PLI  måler andelen af udbudsegnede driftsopgaver, som varetages af private virksomheder.

Det er altså kommunernes køb af tjenesteydelser hos private leverandører i forhold til de samlede kommunale bruttodriftsudgifter til opgaver, der må varetages af private leverandører. PLI viser dermed udliciteringsgraden (uden kommunernes egne vundne bud).

Indikatoren er fastsat af Sundheds- og Indenrigsministeriet og beregnes på baggrund af de kommunale regnskaber fra Danmarks Statistik.

PLI udregnes således som andelen af de kommunale bruttodriftsudgifter til opgaver, der må varetages af de private, som faktisk varetages af private leverandører:

Til at beregne kommunernes køb af opgaver hos private leverandører benyttes følgende: Bruttodriftsudgifter (ekskl. på de undtagne funktioner beskrevet senere) på art 4.5 og 4.9 på hovedkonto 0 og 2-6. Art 4.0 på hovedkonto 4 og 5 samt på funktion 3.22.06, 3.22.07 (grp. 999 og grp. 003), 3.22.08 og 3.38.78 (grp. 001). Art 5.9 på funktion 2.32.31, 2.32.33 og 2.32.35. Art 5.9 på positivlistens funktioner (beskrevet senere).

Til at beregne de samlede kommunale bruttodriftsudgifter benyttes følgende definition fra Sundheds- og Indenrigsministeriet:

Bruttodriftsudgifter (ekskl. på de undtagne funktioner beskrevet senere) på hovedart 1-4 (ekskl. art 4.6 og 4.7) på hovedkonto 0 og 2- 6. Art 4.7 og 7.7 på hovedfunktion 5.28 og 5.38. Art 5.9 på funktion 2.32.31, 2.32.33 og 2.32.35. Art 5.9 på positivlistens funktioner (beskrevet senere).

De undtagne funktioner (og grupperinger) er: 3.22.01 (hovedart 1), 3.41.80, 4.62.81, 5.28.24, 6.42.40-6.42.43, 6.45.59 (kun art 4.0), 6.48.61  og 5.28.22, dr. 1, grp. 007, og 6.45.51, dr. 1, grp. 003. 

Positivlistens funktioner omfatter følgende funktioner: 0.32.31, 0.32.35, 3.22.08, 3.22.10, 3.22.12, 3.22.18, 3.35.60, 3.35.63- 3.35.64, 3.38.74, 4.62.82, 4.62.88-4.62.90, 5.25.19, 5.38.58- 5.38.59, 5.46.60, 5.68.90 (grp. 005-006), 5.72.99 og 6.48.67 (grp. 001).

Samlet oversigt over kommunernes brug af private leverandører  

Kommune og landsdele

PLI 2022

Ændring ift. 2021 (pct.point)

Hovedstaden

 

 

Københavns Kommune

24,7

1,2

Frederiksberg Kommune

29,5

1,4

Ballerup Kommune

25,6

0,4

Brøndby Kommune

28,7

2,6

Dragør Kommune

32,7

2,1

Gentofte Kommune

30,6

1,0

Gladsaxe Kommune

25,0

0,6

Glostrup Kommune

28,2

1,0

Herlev Kommune

29,0

3,2

Albertslund Kommune

26,9

0,1

Hvidovre Kommune

25,5

1,2

Høje-Taastrup Kommune

29,5

-0,9

Lyngby-Taarbæk Kommune

28,8

1,3

Rødovre Kommune

27,4

1,1

Ishøj Kommune

29,8

2,4

Tårnby Kommune

22,1

0,9

Vallensbæk Kommune

26,3

0,6

Nordsjælland

 

 

Furesø Kommune

24,1

-1,0

Allerød Kommune

28,4

-0,6

Fredensborg Kommune

31,3

0,8

Helsingør Kommune

29,9

1,2

Hillerød Kommune

31,9

-0,3

Hørsholm Kommune

33,3

0,1

Rudersdal Kommune

26,7

0,7

Egedal Kommune

28,2

0,7

Frederikssund Kommune

30,0

0,8

Halsnæs Kommune

30,2

1,5

Gribskov Kommune

49,4

0,9

Sjælland & Lolland-Falster

 

Greve Kommune

32,0

-0,8

Køge Kommune

30,5

1,1

Roskilde Kommune

26,9

0,6

Solrød Kommune

33,0

0,3

Odsherred Kommune

34,2

2,1

Holbæk Kommune

36,1

-0,2

Faxe Kommune

31,4

1,7

Kalundborg Kommune

29,0

1,4

Ringsted Kommune

36,4

3,7

Slagelse Kommune

30,3

0,2

Stevns Kommune

32,9

0,5

Sorø Kommune

31,5

0,1

Lejre Kommune

31,8

-1,0

Lolland Kommune

28,3

0,6

Næstved Kommune

28,7

0,9

Guldborgsund Kommune

33,3

0,3

Vordingborg Kommune

28,9

0,4

Fyn

 

 

Middelfart Kommune

24,8

0,7

Assens Kommune

29,7

0,9

Faaborg-Midtfyn Kommune

28,6

0,1

Kerteminde Kommune

23,1

-0,3

Nyborg Kommune

22,6

0,4

Odense Kommune

29,4

-0,2

Svendborg Kommune

23,9

0,1

Nordfyns Kommune

25,6

-0,5

Langeland Kommune

22,9

0,0

Ærø Kommune

21,6

1,6

Østjylland

 

 

Horsens Kommune

29,1

1,8

Syddjurs Kommune

25,8

0,9

Norddjurs Kommune

23,5

1,2

Favrskov Kommune

26,2

1,2

Odder Kommune

27,4

0,0

Randers Kommune

22,6

0,1

Silkeborg Kommune

27,7

0,9

Samsø Kommune

18,4

-1,4

Skanderborg Kommune

22,9

0,6

Aarhus Kommune

23,3

0,3

Hedensted Kommune

26,1

1,3

Sydjylland

 

 

Haderslev Kommune

26,5

-0,4

Billund Kommune

25,0

0,5

Sønderborg Kommune

23,4

1,3

Tønder Kommune

24,6

-0,3

Esbjerg Kommune

23,6

0,4

Fanø Kommune

40,0

-2,8

Varde Kommune

26,5

0,6

Vejen Kommune

26,4

-0,5

Aabenraa Kommune

28,0

0,6

Fredericia Kommune

23,6

1,2

Kolding Kommune

27,7

0,8

Vejle Kommune

29,3

0,1

Midt- og Vestjylland

 

 

Herning Kommune

25,8

0,1

Holstebro Kommune

30,7

-0,5

Lemvig Kommune

25,0

1,7

Struer Kommune

26,2

0,9

Ikast-Brande Kommune

29,8

0,6

Ringkøbing-Skjern Kommune

25,9

0,6

Skive Kommune

22,2

0,2

Viborg Kommune

25,2

-0,6

Nordjylland

 

 

Morsø Kommune

25,2

0,0

Thisted Kommune

22,6

0,6

Brønderslev Kommune

34,9

-1,6

Frederikshavn Kommune

25,7

0,9

Vesthimmerlands Kommune

31,2

0,6

Læsø Kommune

19,4

-1,5

Rebild Kommune

25,3

1,3

Mariagerfjord Kommune

25,0

2,0

Jammerbugt Kommune

38,3

1,7

Aalborg Kommune

29,8

-0,3

Hjørring Kommune

25,0

-0,2

Bornholm

 

 

Bornholms  Regionskommune

20,5

-0,3

 

Relateret indhold