15.02.21 DI Pressemeddelelse

Online markedspladser kan genstarte dansk eksport, men kun 12 pct. udnytter dem

Online markedspladser udgør en større og større del af omsætningen på nettet i flere vigtige eksportlande for Danmark - alligevel er det kun hver 12. danske virksomhed, der får en bid af kagen, viser ny stor undersøgelse.

- Det er skuffende få virksomheder, der eksporter via nettet. Især her under coronokrisen, hvor eksporten er hårdt ramt, er e-eksport en rigtig god mulighed, siger branchedirektør i DI Handel, Sidsel Dyrholm Holst.

Da corona lukkede verden ned, blev messer og kundemøder aflyst på stribe, og verdensomspændende restriktioner lukkede butikker og andre fysiske salgskanaler, hvilket gjorde det svært for de danske virksomheder at sælge udenlands og hente eksportordrer hjem.

E-eksport er derfor vigtigere end nogensinde før. E-eksport betyder, at man sælger sine varer digitalt, enten via egen webshop eller online markedspladser. Vindturbiner, 3D printere, mursten, værktøj og gasregulatorer er blot nogle få eksempler på varer, der er til salg på nettet, og både bredden, sortimentet og mængden vokser og vokser.

- Danmark er i høj grad et eksportland, og online markedspladser kan være en relevant vej ind på nye eksportmarkeder eller en måde at nå ud til flere kunder på eksisterende eksportmarkeder for danske virksomheder, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Men med en 24’ende plads ud af 28 mulige er danske virksomheder markant dårligere til e-eksport end andre europæiske lande.

En ny stor undersøgelse fra DI Handel, Industriens Fonds og CBS’ projekt ”E-eksport via Online Markedspladser”, viser, at 79 procent af virksomhederne har kendskab til online markedspladser. Men trods et voksende kendskab er andelen af virksomheder, der sælger på globale online markedspladser, blot steget med 2 procent-point fra 10 procent i 2018 til 12 procent i 2020.

- Online markedspladser har stor betydning for, hvorledes markedsstrukturerne fungerer. Det er derfor positivt med den høje kendskabsgrad. Det er dog ærgerligt at se, at der på trods af både kendskabsgrad og et generelt boom i e-handel på tværs af markeder, stadig er relativt få virksomheder, der udnytter de eksportmuligheder, som markedspladser kan give, siger professor i digitalisering på CBS Jan Damsgaard.

Ifølge Dansk Industri bør langt flere virksomheder komme i gang med at udnytte mulighederne for at eksportere deres produkter til hele verden via e-handel og onlinemarkedspladser.

- Det kan kun gå for langsomt med at komme i gang. På hjemmemarkedet ser vi at rigtig mange virksomheder på grund af coronarestriktioner markant har øget salget via nettet. Lad os dog udnytte de gode muligheder for at eksportere via nettet også. Det kan være med til at styrke eksporten både på kort og længere sigte, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Online markedspladser kan være et springbræt til at eksportere for danske virksomheder, da de ved salg via online markedspladser kan benytte deres eksisterende infrastruktur ift. logistik, betaling, kunder, mv. og gør, alt andet lige, opstarten og driften af e-eksport nemmere:

- Det er ikke et spørgsmål om kun at sælge via online markedspladser, men snarere at tænke i et mix af relevante salgskanaler, hvor online markedspladser kan være en af de kanaler, som virksomhederne anvender i deres eksport, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Det er ikke kun for virksomheder, der sælger direkte til forbrugeren, at online markedspladser kan være et springbræt til e-eksport. Undersøgelsen viser, at  46 procent af omsætningen fra online markedspladser kommer fra forbrugersegmentet, mens hele 53 procent af omsætningen kommer fra B2B-salg.

-  Mange tror fejlagtigt også, at salg via online markedspladser kun er relevant, hvis man sælger direkte til forbrugere – B2C. Men det er ikke tilfældet. Rigtig mange markedspladser formidler også eller udelukkende salg mellem virksomheder, altså B2B-salg. Det kan derfor være et springbræt for mange forskellige typer af virksomheder, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Amazon løber ofte med alt opmærksomheden, når snakken falder på online markedspladser, men 68 procent af de, der sælger via online markedspladser, sælger ikke via Amazon viser undersøgelsen:

- Der er dominerende markedspladser indenfor hvert land og indenfor hver produktkategori. I Tyskland er fx Otto og Zalando sammen med Amazon giganterne, hvor det i Kina er Tmall, Alibaba og JD, der løber med kunderne. Det betyder også, at ikke alle online markedspladser er egnet til alt. Selv på et marked hvor eksempelvis Amazon dominerer, kan der være andre online markedspladser, som er bedre egnet for virksomhedens produkter, siger Jan Damsgaard.

Læs undersøgelsen om online markedspladser her

Yderligere oplysninger fås hos Sidsel Dyrholm Holst, tlf. 2949 4649, e-mail sdy@di.dkJan Damsgaard, tlf 2479 4309, e-mail jd.digi@cbs.dk, eller presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Bo Hjuler

Bo Hjuler

Presserådgiver, journalist

  • Direkte +45 3377 3819
  • Mobil +45 2328 4912
  • E-mail boh@di.dk

Relateret indhold