13.05.24 DI Pressemeddelelse

Britta Korre Stenholt og DI: Danske virksomheder skal være mere fremtidsparate

Den fremtrædende erhvervsleder Britta Korre Stenholt, CEO for STARK Danmark og bestyrelsesleder for handelsvirksomhederne i Dansk Industri, kommer nu med en klar opfordring til erhvervslivet: danske virksomheder skal være meget bedre til at tænke i fremtidsscenarier, hvis de forsat skal være konkurrencedygtige. De skal være mere fremtidsparate.

- Vi må og skal blive bedre til at slippe tøjlerne fra den daglige drift for en stund og skue ind i fremtiden - hvad er det for nogle udfordringer, der venter os som ledere og som virksomheder? Verden er er blevet mere usikker. Gamle forretningsmodeller smelter sammen og nye opstår. Samtidig ser vi nogle særdeles komplekse forandringer med kunder og medarbejdere, der stiller helt andre krav til os om samfundsansvar, bæredygtighed, men også om langt mere fleksibilitet, siger Britta Korre Stenholt.

Hun har sammen med kollegaerne i bestyrelsen for Dansk Industris branchefællesskab for handelsvirksomheder, DI Handel, og en række eksperter samt op mod 100 erhvervsledere gennem det seneste halve år drøftet, hvordan virksomhederne strategisk kan tackle de store forandringer, der er undervejs nu.

Kan miste medarbejdere og kunder

- Tag for eksempel de unge - Generation Z. Hvis ikke vi bliver bedre i stand til at møde deres krav til os som arbejdsplads og som virksomhed, så kommer vi til at miste både kunder og medarbejdere. På arbejdspladsen vil de have fleksibilitet i hverdagen og de stiller krav til os om samfundsansvar og bæredygtighed, siger Britta Korre Stenholt.

Resultatet af drøftelserne i DI Handels bestyrelse ligger klar nu – ”Vision2030 – fremtidens handelsvirksomhed”. Det er en vision for hvordan danske virksomheder kan blive mere fremtidsparate.

- Vi er dygtige købmænd, vi er agile og vi er forandringsparate. Men der er brug for en ny kompetence til erhvervslederne og det er fremtidsparathed – altså evnen til at tænke i fremtidsscenarier – fremfor bare at fremskrive nutiden, siger branchedirektør i DI Handel, Jacob Kjeldsen.

Mange erhvervsledere i danske virksomheder vil sikkert mene, at de allerede er fremtidsparate.

Låst tankegang

- Men problemet er at vi som mennesker laver en fremskrivning af den viden vi har i dag når vi tænker på fremtiden – og det gør at vi nogle gange bliver låst i vores tankegang. Det skal vi forandre. Målet er ikke at kunne forudse fremtiden præcist. Det, vi skal være dygtige til, er at arbejde med fremtidsscenarier strategisk og dygtigere til at se muligheder i stedet for begrænsninger, siger Jacob Kjeldsen.

Evnen til at tænke strategisk på fremtidige forandringer bliver ifølge DI afgørende for virksomhedernes udvikling.

- Vi står som erhvervsledere både inden for handel og andre brancher ved en korsvej. Virksomhedernes grad af fremtidsparathed bliver afgørende for, om de overlever eller ej. Og det skal vi hjælpe hinanden med. Hvis vi i fællesskab sætter barren højt, så vinder både virksomhederne og det danske samfund, siger Britta Korre Stenholt.

Relateret indhold