Vi rådgiver dig

Fakta om onlinesalg Europa

I denne udgave af analysen af - Fakta om onlinesalg i Europa er der gode nyheder for Danmark. Men der er også det modsatte, og noget, vi skal være opmærksomme på. Fakta om onlinesalg – Europa er en analyse, der beskriver, hvor langt europæiske virksomheder er med digitalisering af salget.

Dansk førsteplads i andel med onlinesalg​

37% af de danske virksomheder har online salgskanaler. I Sverige er tallet godt 35%. Det er en tilbagegang for Sverige på 1,6 procentpoint siden 2022 og en fremgang for Danmark på knap et procentpoint. EU-gennemsnittet er på 20% i 2023. 29% af danske virksomheders omsætning kommer fra online  salgskanaler, det er en stigning på 4,6 procentpoint siden 2022, og det flytter Danmark fra en sjetteplads til en andenplads i 2023. Dog er vi stadig overgået af Tjekkiet, der med 31% indtager førstepladsen. Når Danmark står stærkt, skyldes det, at vi er gode til EDI.

To danske førstepladser i EDI – den ene er ny

Knap 15% af de danske virksomheder sælger via EDI. Det er en tilbagegang fra 2022, hvor tallet var 16%. Danmark forbliver dog nummer et på ranglisten efterfulgt af Sverige og Finland. Som noget nyt indtager Danmark i 2023 også førstepladsen målt på omsætning fra EDI. Noget tyder på, at der er løbet gode ordrer igennem systemet for de danske virksomheder i 2023. Det rykker Danmark fra sjettepladsen i 2022 frem til nummer et i 2023. EU-gennemsnittet er på 11% i 2023, hvilket er uændret ifht. 2022.

Danske virksomheder med websalg

Vi ligger på sjettepladsen i andel af virksomheder med websalg – altså salg via app eller webshop. Foran er bl.a. Sverige, Irland og Spanien. I 2023 ligger den danske andel på knap 29% og har dermed løftet sig med små to procentpoint siden 2022. EU-gennemsnittet er på ca. 20% i 2023.​

Dansk B2B & B2G websalg stiger, men vi mister rangplads og ryger tilbage​

20% af de danske B2B virksomheder har websalg til andre virksomheder og/eller det offentlige.  I 2020 peakede websalg i denne kategori for Danmark, hvorefter der var tilbagegang. I 2023 er udviklingen igen stigende og løfter sig en smule. Danmark rykker fra en ottendeplads i 2022 frem til en sjetteplads i 2023 i andel af B2B virksomheder med onlinesalg. EU-gennemsnittet er på 13% i 2023. Målt på omsætning har Danmark 4,6%, og Danmark taber andenpladsen og ender som nummer 10 i EU. EU-gennemsnittet er 6,7% i 2023. 

Danske virksomheder med salg via online markedspladser

Kun 7% af de danske virksomheder sælger via online markedspladser, hvilket kun tillader en 17. plads til Danmark og sætter os bag lande som Belgien, Norge, Sverige og Tyskland. Det er dog en fremgang på to pladser ifht. i 2022.  EU gennemsnittet er 9%, så der er plads til forbedring.​

Få det fulde overblik i analysen, som kan downloades øverst på siden.

 

Udgivet: 07.05.24

Relateret indhold