21.09.22 Vi rådgiver dig Månedens iværksætter

Ejendom.com om at imødekomme en konservativ branche: ”Vi lytter mere, end vi taler”

Ejendom.com befinder sig i en branche, hvor beslutninger ikke bliver taget hurtigt, og hvor tillid er essentiel. Så hvordan agerer man som en startup, der vil ændre måden, vi drifter og vedligeholder boliger på? Ifølge Henrik Boelsmand handler det om at lytte og reagere hurtigt.

Henrik Boelsmand, CTO, Ejendom.com

Hvordan skiller I jer ud i forhold til andre aktører i ejendomsbranchen?

- Vi har en grundlæggende filosofi om at demokratisere ejendomsdata. Data for en ejendom skal være tilgængelig for ejerne og give dem muligheden for at dele deres data med leverandører eller rådgivere via et login med fuld gennemsigtighed.

- Derudover findes der ikke en standard i dag i forhold til, hvordan du udarbejder en tilstandsvurdering og vedligeholdelsesplan for ejendomme. De kommer i forskellige formater fra forskellige leverandører, og her har vi udarbejdet en ny standard, så dataindtastningen bliver systematisk og ens for alle.

Hvad laver ejendom.com?

I en underdigitaliseret ejendomsbranche leverer ejendom.com en digital online løsning til at håndtere ejendomsdrift og vedligehold. Formålet er at skabe et overskueligt og opdateret overblik for alle interessenter omkring en ejendom og dermed gøre deres arbejde lettere.

Både ejendomsadministratorer, rådgivere og bestyrelser i ejer- eller andelsforeninger kan have gavn af ejendom.com’s platform. Rådgivere og ejendomsadministratorer kan se og opdatere data og levere digitale tilstandsrapporter, risikovurderinger og forslag til energiforbedringer til bestyrelserne. Dette sparer dem en masse tid, og sikrer at de altid har delt de mest aktuelle data med ejerne. Hermed kan bestyrelser med ro i maven træffe beslutninger baseret på faktiske forhold, uden at skulle gennemgå komplicerede og forældede Excel ark og støvede dokumenter.

Hvad har været udfordringerne ved at være en digital startup i en konservativ ejendomsbranche?

- Vores team består både af erfarne kræfter, men også af unge digitale profiler, der ikke nødvendigvis ved alt om ejendomsbranchen og dens unikke udfordringer. For os har det derfor været udfordrende at have fokus på at skabe et godt produkt sideløbende med at skulle lære branchen at kende og forstå alle de forskellige behov.

- PropTech området er fortsat forholdsvist nyt i Danmark og i en modningsfase. Der er en lang række fremadstormende startups, som skaber en masse positiv “larm” for branchen og dens potentiale, men det betyder også, at kunder og andre interessenter har brug for ekstra tid til at udforske, hvad forskellige PropTech løsninger kan tilbyde. Når det kommer til ejendomme, er beslutningsprocesserne ofte også lange og med mange forskellige led. Dette betyder, at det til tider kan tage lang tid at få en reaktion eller komme igennem til de rette beslutningstagere.

Hvordan håndterer I de udfordringer?

- Vi forsøger at være agile og imødekomne. Det betyder, at når kunder efterspørger manglende funktioner eller ændringer, så er vi meget hurtige til at reagere og tilpasse vores platform i løbende samarbejde med brugerne.

- Derudover er vi et meget dedikeret team, der tror på potentialet i vores produkt. Det er jo desværre nok ikke alle nye PropTech startups, der vil overleve på den lange bane, men vi forsøger ihærdigt hver dag at bevise, at vi er her for at blive. Vi bliver ved med at tage fat, vi bliver ved med at være til stede, og vi bliver ved med at udvikle og investere i nye funktioner på vores platform i samarbejde med vores kunder. 

Hvad er jeres bedste råd til andre startups, der vil ’disrupte’ en konservativ branche?

- Det første må være ikke at blive skræmt, men tage udfordringen op. At ændre tankegangen i en branche tager tid og kræver både vedholdenhed og kontinuitet.

- Derudover, så bliver du nødt til at sætte dig grundigt ind i dine potentielle kunders behov og historik, så du ikke kommer ind som en ”Mr. Know it All, der har svaret på alt, men derimod er åben for at lytte og få feedback.

Hvordan arbejder I med at opnå jeres kunders tillid?

- Vi lytter mere end vi selv taler og viser ærligt, hvad platformen kan i dag uden store forkromede PowerPoint præsentationer. Vi giver kunden tid og muligheden for at logge ind på vores platform og prøve tingende af, inden de træffer en beslutning. Derudover har vi også gode samarbejdspartnere som Dansk Industri, der støtter og hjælper, så det er alt sammen med til at skubbe os i den rette retning.

Læs mere om Ejendom.com her

Relateret indhold