Foto: Heidi Juul Petersen
06.06.24 Vi rådgiver dig Nyheder

Generationsledelse: Vær nysgerrig på den enkelte

HR-manager Line Andersen fra Andersen Biler har erfaret, at når det kommer til god ledelse, så handler det om at være god til at forstå mennesker fremfor kun at have fokus på KPI’erne.

”Alle har brug for anerkendelse og psykologisk tryghed – uanset alder og generation. Den eneste forskel er, at nogle unge er mere følsomme og usikre på, om de gør det godt nok, og det kræver mere af lederen i forhold til at skabe den tryghed, de har brug for,” siger Line Andersen, HR-manager i Andersen Biler.

Andersen Biler har cirka 400 medarbejdere fordelt på 15 filialer over hele Sjælland. Aldersspektret blandt medarbejderne spænder meget bredt – lige fra de helt yngste fritidsjobbere på 14 år til de mest erfarne medarbejdere på over 70 år.

HR-manager Line Andersen mener ikke, at man skal lede de forskellige generationer forskelligt. Hun mener, at man i højere grad skal være nysgerrig på det enkelte menneske og forstå og anerkende medarbejdernes individuelle behov og styrker.

Psykologisk tryghed

Line Andersen oplever, at nogle unge trives dårligere i dag, end de gjorde for 10 år siden.

Hun tilskriver årsagen til mistrivslen, at de kommer fra en perfektheds- og præstationskultur, hvor man altid har travlt og alting bliver målt.

”Jeg synes, man skulle flytte fokus fra de traditionelle læringsmål i folkeskolen og i højere grad give plads til, at de unge kunne udvikle sig inden for deres interesser og styrker. Og så lære dem, at det er helt ok at fejle,” siger Line Andersen og fortsætter:

”Vi kan tydeligt se, at de unge søger hen imod de teams, hvor svenden er god til at opbygge et tillidsfuldt bånd, og hvor det er tilladt at stille spørgsmål og begå fejl. Det er også i de teams, vi kan se, at lærlingene er velfungerende, udvikler sig og bliver fagligt dygtige”.

Line Andersen forklarer, at hvis man øger selvværdet og fokuserer på de unges styrker frem for svagheder, så bliver deres svagheder automatisk også forbedret over tid.

Billede af mekanikerne Lucas Davidsen og Henning Vendrup Rombak

Humor er en vigtig del af hverdagen for mekanikerne Lucas Davidsen og Henning Vendrup Rombak, der har været et fast makkerpar hos Andersen Biler, siden Lucas var i lære. De er begge gode til at stille spørgsmål og forstå hinanden.

Foto: Heidi Juul Petersen

Ledere med ’soft skills’

Andersen Biler er meget opmærksom på, at ansætte ledere med bløde kompetencer – de såkaldt ’soft skills’ – som er vigtige, hvis man vil skabe et godt arbejdsmiljø. Virksomheden har også udviklet deres egen lederuddannelse, som har fokus på, hvordan man anvender sine bløde kompetencer til at skabe psykologisk tryghed.

”Man kan have nok så fin en lederuddannelse, men det gør dig ikke nødvendigvis til en god leder, hvis du ikke forstår andre mennesker og er i stand til at skabe et trygt psykisk arbejdsmiljø for medarbejderne,” siger Line Andersen og fortsætter:

”Vi vil langt hellere have, at vores ledere tager sig tid til en kop kaffe og en snak med en medarbejder, der hænger lidt med hovedet, end bare at piske derudaf for at nå bestemte KPI’er.  For har vi en medarbejder, der mistrives og går ned med stress, så når vi alligevel ikke nogen KPI’er.”

Ledelse af lærlinge og elever

Line Andersens har følgende råd til, hvad man skal være opmærksom på, når man leder unge lærlinge og elever:

  • Vær tydelig i forventningsafstemningen, hvad skal der laves og til hvornår

  • Vær tydelig i rammesætningen, hvordan skal opgaven udføres

  • Lav en struktur for, hvornår de skal øve det, de lærer på skolen

  • Lav en struktur for, hvornår der holdes 1 til 1-samtaler

  • Sørg for, at de ved, det er OK at fejle

  • Sørg for, at de ved, det er OK at stille spørgsmål (ingen spørgsmål er for dumme!)

  • Sørg for, at der er tid til fordybelse

Gode råd om ledelse 

Line Andersen opfordrer til, at man som leder giver sig tid til at lære medarbejderne at kende og følger med i deres liv – både de unge og de gamle.

”Husk nu, at alle medarbejdere har godt af løbende samtaler med fokus på trivsel. Nogle af de ældre medarbejdere virker måske hårdføre på overfladen, men kan overraske og vise en sårbarhed, når man først har dem på tomandshånd,” siger Line Andersen og fortsætter:

”Samfundet kører med 100 km i timen, så de ældre medarbejdere kan også blive stresset. Ved løbende at have 1 til 1-samtaler med alle medarbejdere, har vi mulighed for at hjælpe dem, hvis de er i risiko for at få stress. Og husk, at alle medarbejdere er forskellige, så der er ikke en one fits all-løsning, når det kommer til ledelse.”

Relateret indhold