13.06.24

Opdateret med særlige ændringer

Vi har opdateret rådgivningen om tillidsrepræsentanter.

Tillidsrepræsentanter

Tillidsrepræsentanten repræsenterer medarbejderne i faglige spørgsmål og har pligt til at fremme et roligt og godt samarbejde mellem virksomheden og medarbejderne.

Hvad er en tillidsrepræsentant?

På virksomheder, der har overenskomster, har medarbejderne typisk ret til at vælge en tillidsrepræsentant, som repræsenterer dem i faglige spørgsmål.

I alle DI-overenskomster er der regler om valg af tillidsrepræsentanten, dennes rettigheder, forpligtelser og afskedigelsesbeskyttelse.

De enkelte overenskomster kan have forskellige regler, hvorfor virksomheder altid bør undersøge reglerne i den konkrete overenskomst.

Opgaver

Tillidsrepræsentanten har pligt til at fremme et roligt og godt samarbejde mellem virksomheden og medarbejderne. Denne pligt er gensidig, og det betyder, at virksomheden ligeledes har pligt til at fremme et roligt og godt samarbejde mellem virksomheden og medarbejderne.

Tillidsrepræsentanten har typisk en central rolle i forbindelse med forhandling af lokalaftaler, da tillidsrepræsentanten både bemyndiget og berettiget til at indgå bindende aftaler for de medarbejdere, som tillidsrepræsentanten er valgt for.

Derudover er tillidsrepræsentanten medarbejdernes talerør. Tillidsrepræsentanten kan forelægge forslag, henstillinger og klager fra medarbejderne til virksomheden.

Særlige regler om opsigelse

I alle DI-overenskomster har tillidsrepræsentanten en særlig beskyttelse ved opsigelse.

Beskyttelsen indeholder typisk 1) en særlig procedure, der skal følges ved opsigelse, 2) krav om at der skal være tvingende årsager til opsigelsen og 3) i de fleste tilfælde også et særligt opsigelsesvarsel.

Læs mere om Opsigelse af medarbejderrepræsentanter - rådgivning til arbejdsgivere - DI (danskindustri.dk)

For medlemmer

I dybden med tillidsrepræsentanter

Få svar på, hvornår der kan vælges en tillidsrepræsentant, hvordan medarbejderne vælger en tillidsrepræsentant, om virksomheden kan gøre indsigelse mod valget af en tillidsrepræsentant, hvornår der kan vælges en fællestillidsrepræsentant og meget mere.

Gå i dybden

Artikel opdateret den 13.06.24

Se også

Relateret indhold

Fandt du ikke svar?
Få hjælp
Skriv til vores eksperter

Her kan du stille dine personalejuridiske spørgsmål. Når du har udfyldt og sendt formularen, bliver din sag oprettet hos den rette ekspert, som kontakter dig telefonisk eller på e-mail hurtigst muligt.