88 pct. af virksomhederne tilbyder hjemmearbejde, og 65 pct. af virksomhederne har indført tiltag for at fremme og koordinere fysisk fremmøde.

Foto: GettyImages
24.05.24 Vi rådgiver dig Nyheder

Virksomheder gør kontoret mere attraktivt i en hybrid arbejdstid

En ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at mange virksomheder gør en ekstra indsats for at gøre den fysiske arbejdsplads attraktiv og tilpasse den til den hybride arbejdsform.

I kølvandet på COVID-19 pandemien har virksomhederne taget en ny arbejdsform til sig - hybridarbejde. En ny undersøgelse fra DI viser, at mange virksomheder gør en stor indsats for at gøre den fysiske arbejdsplads mere attraktiv og optimere denne nye arbejdsform. 

-Hybride arbejdspladser er kommet for at blive, siger Christine Secher, der er fagleder for Future of Work i DI, og fortsætter: 

-Vores undersøgelse viser, at 88 pct. af virksomhederne tilbyder hjemmearbejde, og 65 pct. af virksomhederne har indført tiltag for at fremme og koordinere fysisk fremmøde. 

Spørgsmål med mulighed for at vælge flere svar
Anm.: Baseret på 227 besvarelser med mulighed for at vælge flere svar.
Kilde: DI Future of Work medlemsundersøgelse 2024.

Læs analysen: 9 ud af 10 virksomheder tilbyder hjemmearbejde, og mange koordinerer og fremmer fysisk fremmøde 

Fokus på indretning og fysisk fremmøde 

Undersøgelsen viser, at det mest populære tiltag for virksomhederne er at gøre den fysiske arbejdsplads mere attraktiv ved hjælp af indretning og faciliteter. 23 pct. af virksomhederne arbejder med disse tiltag. 

-Der er helt klart sket en bevægelse de seneste år, hvor virksomheder genindretter arbejdspladserne, så forskellige opgaver understøttes af indretning, der passer til aktiviteten, som f.eks. fordybelsesrum. Det er også et ønske om at understøtte det sociale liv med loungeområder. Nogle gør også arbejdspladsen mere attraktiv med en juicebar eller foodtruck, siger Christine Secher. 

Undersøgelsen viser også, at 21 pct. af virksomhederne koordinerer fysisk fremmøde ved sociale aktiviteter eller onboarding af nye medarbejdere. 

-Samarbejde, fællesskab og onboarding er nogle af de områder, som virksomhederne oplever, kan være udfordret på den hybride arbejdsplads. Derfor er det her, vi ser, at de har forskellige tiltag til at styrke det, forklarer Christine Secher. 

Virksomhederne arbejder også med at tydeliggøre rammerne for hjemmearbejde. Det kan være ledelseskommunikation herom, guidelines for hjemmearbejde, og hvornår hjemmearbejde er muligt, ligesom det skal være efter aftale med egen leder. 12 pct. af virksomhederne har reduceret i antallet af dage, det er muligt at arbejde hjemmefra. 

Hver tredje virksomhed har ingen tiltag 

Mens mange virksomheder har taget initiativ til at fremme fysisk fremmøde, er det også interessant, at hver tredje virksomhed, der har en hybrid arbejdsplads, ikke har nogen tiltag, der skal fremme eller koordinere fysisk fremmøde. 

-Mange virksomheder fortæller, at det fungerer fint. De siger f.eks., at deres medarbejdere arbejder godt på kontoret og sikrer det nødvendige samarbejde og vidensdeling, og så arbejder de hjemmefra, når det passer til opgaven, siger Christine Secher og uddyber: 

-Det er ikke alle virksomheder, der oplever et behov for at indføre specifikke tiltag. Mange fortæller, at det fungerer fint, og at deres ansatte mest er på kontoret, selv om de har mulighed for at arbejde hjemmefra, så der er ingen grund til at skabe et push. 

Undersøgelsen viser endvidere, at der ikke er en "one size fits all"-løsning, når det kommer til at fremme fysisk fremmøde. I stedet er det vigtigt, at virksomhederne finder den løsning, der passer bedst til deres unikke arbejdsform og kultur. 

-Det tager tid at ændre måden, vi arbejder på, og lande godt i hybridarbejde. Det er en udvikling, mange virksomheder er optaget af for at sikre, at deres medarbejdere har de bedste vilkår og for at optimere den hybride arbejdsplads, slutter Christine Secher. 

Find flere analyser og se udviklingen i analyser fra tidligere år.

Christine Secher

Christine Secher

Fagleder, Tværgående projekter & kommunikation, Future of Work

  • Direkte +45 3377 4769
  • Mobil +45 2976 2320
  • E-mail chse@di.dk

Relateret indhold

Fandt du ikke svar?
Få hjælp
Skriv til vores eksperter

Her kan du stille dine personalejuridiske spørgsmål. Når du har udfyldt og sendt formularen, bliver din sag oprettet hos den rette ekspert, som kontakter dig telefonisk eller på e-mail hurtigst muligt.