Vælg de rette processer til automatisering
Der er store fordele at hente ved at automatisere processer i en virksomhed, men mange projekter kommer dårligt fra start. Få 4 gode råd til at udvælge de rette processer.
Det er kommet større opmærksomhed om fordelene ved at automatise processer i nye afdelinger af virksomheden. Mange har fået øjnene op for, at der er stor effektivitet at hente, hvis man øge automatiseringen i f.eks. bogholderiet, kundeservice eller salgsafdelingen.
I projektet "Administrative robotter i SMV’er", som vi har gennemført i samarbejde med Industriens Fond og mere end 20 medlemsvirksomheder, har vi fået solid erfaring med, hvad der virker, og hvad der bestemt ikke virker, når man inviterer de administrative robotter indenfor.
Én af de ting, vi har erfaret, er at det er særligt vigtigt med en grundig udvælgelse af de processer, du vil automatisere. Processen bør opfylde følgende kriterier, hvis du skal have succes med din automatisering:
-
Processen skal være regelbaseret
Robotten er ”dum” og har brug for, at processen kan beskrives helt entydigt med klare regler for, hvordan robotten skal agere i hvert eneste trin.
Regler betyder i denne sammenhæng også, at det eksempelvis er helt entydigt hvor robotten henter og afleverer data. Excel og interne databaser er perfekte til dette, hvorimod (eksterne) hjemmesider jævnligt ændrer sig. Det vil føre til, at robotten fejler. -
Processen skal have en høj volumen
Jo flere gentagelser en given proces har, jo mere aflaster vi medarbejderne fra en ellers kedelig opgave. Jo hurtigere får vi også vores investering til robotten betalt.
En god tommelfingerregel er, at robotten skal kunne spare os for 1,5 time pr. dag for at det for alvor kan betale sig at udvikle den. Du kan oplagt starte i Økonomiafdelingen, HR eller salg, hvor der er mange gentagne processer. -
Processen skal have en lav fejlrate
Der skal være tale om en moden og stabil proces. Robotten gør kun det, den får besked på, så hvis den støder på variationer og undtagelser, fejler den. Det er derfor ekstremt vigtigt, at man i kortlægningen af processen får den optimeret og standardiseret.
Det inkluderer også at få lavet aftaler om, hvordan fejl håndteres, når de forekommer. Det kan eksempelvis være, at robotten sender sagen til manuel behandling. -
Processen skal ikke kunne håndteres af eksisterende systemer
RPA er kendt som IT-verdenens gaffatape i den forstand, at det er alsidigt og kan løse mange opgaver rigtig fornuftigt. Det betyder dog ikke, at det er lige så hurtigt eller stabilt, som rigtige forretningssystemer. En del af udvælgelsen er derfor at få klarlagt, om vores eksisterende IT-systemer kan læse opgaven, før vi begynder at investere dyrebar tid i at udvikle en robot.
RPA for begyndere
Er du nysgerrig på, hvordan administrative robotter kan hjælpe din virksomhed? På kurset "Administrative robotter for begyndere" kan du få en grundig introduktion til at komme i gang.