Foto: Colourbox
10.10.23 Vi rådgiver dig Nyheder

Tilladt at opsige sygemeldt medarbejder af hensyn til driften

Ifølge Afskedigelsesnævnet var det i orden at opsige en medarbejder, som var sygemeldt i en længere periode på grund af stress, da sygefraværet medførte driftsmæssige gener for arbejdspladsen.

Ansat som administrativ medarbejder

Medarbejderen blev med virkning fra 12. november 2018 ansat som administrativ medarbejder i en kommune. Hun blev placeret i Myndighedsenheden, der er en del af kommunens Social- og Sundhedscenter.

Medarbejderens arbejdstid var 37 timer om ugen, og det fremgik af hendes ansættelsesbevis, at der kunne forekomme mer- og overarbejde, som hun var forpligtet til at udføre.

Fuldtidssygemeldt med stress

17. april 2020 sygemeldte hun sig med arbejdsbetinget stress. Virksomheden fulgte løbende op på medarbejderens sygefravær ved sygesamtaler og mulighedserklæringer. Den sidste mulighedserklæring attesterede lægen 6. juli 2020. Af mulighedserklæringen fremgik det, at fuldtidssygemeldingen forventeligt ville vare indtil 1. august 2020 efterfulgt af en langsom optrapning med maksimalt 3x4 timer over 2 uger og en langsom yderligere optrapning tre måneder senere. Det var desuden en forudsætning for optrapningen, at arbejdsmængden blev nedjusteret.

Virksomheden indkaldte medarbejderen til tjenstlig samtale 9. juli 2020. 27. juli 2020 opsagde kommunen medarbejderen med henvisning til, at sygefraværet ikke var foreneligt med Myndighedsenhedens drift. Medarbejderen havde været syg i 105 dage siden 1. januar 2020.

Afskedigelsesnævnets afgørelse

Dommeren fandt, at kommunens opsigelse af medarbejderen var berettiget og lagde i denne forbindelse vægt på det forudgående fravær, den lægelige vurdering af udsigter til raskmelding og langsom optrapning samt sygemeldingens belastning for de øvrige medarbejdere.

Dommeren fandt desuden, at sygefraværet hverken kunne tilskrives kommunens tilrettelæggelse af arbejdet eller urimelige krav til udførelsen heraf. Dommeren lagde i den forbindelse vægt på forklaringerne fra de øvrige medarbejdere i afdelingen, der i det væsentlige havde samme arbejdsopgaver, som den sygemeldte medarbejder, og at de i det væsentlige godt kunne løse arbejdsopgaverne inden for normal arbejdstid.

Dommeren bemærkede herudover, at kommunen i øvrigt havde været opmærksom på og støttet medarbejderen under sygemeldingen.

Kommunen blev på denne baggrund frifundet.

DI var ikke involveret i sagen.

Nyheden er baseret på Afskedigelsesnævnets afgørelse af 27. marts 2023 i sag nr. FV 2022-954.

DI's råd

Sagen viser, at sygefravær kan være en saglig opsigelsesgrund. Det er dog vigtigt at se på sygefraværets omfang, udsigterne til raskmelding og betydningen for virksomhedens drift.

DI anbefaler, at I indhenter dokumentation, eksempelvis en mulighedserklæring, når I har en langtidssyg medarbejder.

Hvis I er i tvivl om, hvorvidt en medarbejders sygefravær kan begrunde en saglig opsigelse, så anbefaler DI, at I kontakter os for en drøftelse heraf.

Læs mere 

Opsigelse på grund af sygdom - Dansk Industri - DI

Sygefraværssamtaler og dokumentation - klik her for rådgivning - DI (danskindustri.dk)

Vejledninger

Vejledning om håndtering af medarbejderes sygdom og krav til dokumentation under sygefravær

Hent

Skabeloner

Skabeloner til sygefravær og dokumentation

Hent

Relateret indhold

Fandt du ikke svar?
Få hjælp
Skriv til vores eksperter

Her kan du stille dine personalejuridiske spørgsmål. Når du har udfyldt og sendt formularen, bliver din sag oprettet hos den rette ekspert, som kontakter dig telefonisk eller på e-mail hurtigst muligt.