Foto: Getty Images
20.11.23 Vi rådgiver dig Nyheder

TIN skal tilføjes ved lønindberetning for medarbejdere med bopæl i udlandet

Fra 1. januar 2024 er det et krav, at virksomheder skal supplere indberetning af medarbejderes indkomst til eIndkomst med oplysninger om TIN (Tax Identification Number), når de indberetter indkomst for medarbejdere, der bor i udlandet.

Hvorfor skal TIN indberettes?

I dag har virksomheder pligt til at indberette identifikationsoplysninger, såsom navn og adresse på medarbejdere (indkomstmodtager), til eIndkomst.

Fra 1. januar 2024 udvides pligten, og virksomheder skal også  bede medarbejdere, som har adresse i udlandet, om det skatteidentifikationsnummer (TIN), som de anvender i bopælslandet.

Hvad skal TIN bruges til?

TIN anvendes i de enkelte landes skatteforvaltninger, både i og uden for EU, til identifikation af en lønmodtager. Oplysningerne vil via TIN-nummeret blive udvekslet med andre EU-lande, blandt andet for at kunne vurdere, hvor medarbejderne er skattepligtige.

Hvad skal virksomheden gøre?

  1. Som lønudbetaler skal virksomheden indhente TIN på nuværende medarbejdere, der har bopæl i udlandet. Det gælder også dem med gyldigt dansk CPR-nr. eller et administrativt CPR-nr.
  2. Virksomheden skal herefter indberette TIN sammen med de supplerende personoplysninger om medarbejderen (navn, adresse, land og fødselsdato), når der indberettes til eIndkomst.
    Vær opmærksom på, at der fra 1. januar 2024 er skærpede krav til indberetning af de supplerende personoplysninger. Manglende indberetning af disse kan medføre afvisning af indberetningen.
  3. For nye medarbejdere med bopæl i udlandet, skal I fremover indhente og indberette TIN.

Hvis indkomstmodtager ikke kan oplyse sit TIN

Indberetninger skal fortsat foretages med indkomstoplysninger samt de oplysninger, som virksomheden har tilgængelig. Herefter vil eIndkomst vurdere indberetningen og give svar retur om resultat.

Sådan hjælper I indkomstmodtager med at finde deres TIN

Hvert land har deres eget regelsæt for formatet på TIN. Danmark har for eksempelvis angivet CPR-nr. som det skatteidentifikationsnummer, som virksomheder skal oplyse til deres indkomstudbetaler, hvis de bor i Danmark, men arbejder i udlandet.

Personer bosat i et EU-land kan finde information om, hvordan de finder deres TIN på Europa kommissionens hjemmeside. Er personen bosat uden for EU, f.eks. i USA, kan der findes yderligere information på OECD’s hjemmeside

Hvor kan jeg finde mere info?

Sådan indberetter du løn (eIndkomst) - skat.dk

Eksempel på en situation, hvor en virksomhed fra januar 2024 skal indhente og indberette TIN:

  • En dansk virksomhed har en medarbejder med et dansk CPR-nummer, som er flyttet til Malmø, hvor medarbejderen også har fået tildelt “et svensk CPR-nr.”.
  • I dag skal den danske virksomhed indberette det danske CPR-nummer samt supplerende personoplysninger (adresse mv.) ved hver eneste indberetning til eIndkomst.
  • Efter 1. januar 2024 skal den danske virksomhed også indberette skatteidentifikationsnummer (TIN) svarende til det svenske CPR-nummer.

Relateret indhold

Fandt du ikke svar?
Få hjælp
Skriv til vores eksperter

Her kan du stille dine personalejuridiske spørgsmål. Når du har udfyldt og sendt formularen, bliver din sag oprettet hos den rette ekspert, som kontakter dig telefonisk eller på e-mail hurtigst muligt.