Foto: Colourbox
27.06.23 Vi rådgiver dig Nyheder

Prisstigning på 300 pct. på flymad med 1,5 måneders varsel var ok

Et flyselskab varslede en stigning på 75 kr. på kabinepersonalets flymad, der siden 1987 havde kostet 25 kr. Dommeren i en faglig voldgift gav flyselskabet medhold i, at en fast pris på 25 kr. ikke var en overenskomstmæssig kutyme, der kun kunne forhandles væk, eller en kutyme, der kun kunne opsiges til overenskomstperiodens udløb.

Flymad havde kostet 25 kr. siden 1987

Flyselskabet havde siden 1987 opkrævet 25 kr. fra kabinepersonalet for flymad på langdistanceruter, hvor der blev serveret to eller tre måltider. Beløbet fremgik indtil 2012 af parternes overenskomst, hvor der samtidig stod, at beløbet kunne reguleres i takt med diæterne i overenskomsten. Der var dog aldrig sket denne regulering. Heller ikke efter 2012, hvor flyselskabet i forbindelse med økonomiske vanskeligheder havde forhandlet beløbet og reguleringen ud af overenskomsten, havde man reguleret beløbet. 

Varsling af prisstigning på 75 kr. pga. besparelsesbehov

I sommeren 2021, hvor flyselskabet igen var trængt økonomisk, blev man opmærksomme på, at beløbet på de 25 kr. aldrig var blevet reguleret. Omkostningen ved de to eller tre måltider pr. flyvning var betydeligt mere, end der blev opkrævet af kabinepersonalet, og derfor var der et relativt stort underskud på måltidsordningen. Flyselskabet besluttede på denne baggrund, at de ville hæve beløbet på 25 kr. til 100 kr.

Flyselskabet meddelte 13. juli 2021 forbundet, at de ville hæve prisen til de 100 kr. pr. flyvning pr. 1. september 2021. Herefter meddelte kabinepersonalets fagforening flyselskabet, at de ikke mente, at flyselskabet kunne varsle ændringen, da der efter deres opfattelse var opstået en overenskomstmæssig kutyme for, at prisen var 25 kr. Subsidiært at kutymen ikke kunne opsiges før overenskomsten udløb, dvs. 1. marts 2023.

Flymad frivillig

1. april 2022 blev flymaden frivillig, således at kabinepersonalet selv kunne medtage mad på langdistanceflyvninger i stedet for at bliver opkrævet 100 kr. pr. flyvning. Dette har næsten 90 pct. af personalet valgt at gøre på nuværende tidspunkt.

Ikke stærke holdepunkter for særlig kutyme

Først konstaterede dommeren i voldgiften, at formålet med at forhandle overenskomstbestemmelsen ud i 2012 var at stille flyselskabet bedre, så de kunne forhøje egenbetalingen. Derudover konstaterede han, at det kræver ”stærke holdepunkter” at antage, at der efter 2012 var etableret en overenskomstmæssig kutyme, der kun kunne forhandles væk, eller en kutyme, der kun kunne opsiges til overenskomsten udløb, med det indhold, at egenbetalingen skulle udgøre 25 kr. og ikke kunne reguleres. Dommeren gav derfor flyselskabet medhold i, at der ikke forelå sådanne stærke holdepunkter, og derfor blev flyselskabet frifundet i sagen.

Ikke gjort gældende, at der var tale om en almindelig kutyme

Der var ikke fra forbundets side nedlagt en påstand om, at betalingen på 25 kr. udgjorde en almindelig kutyme, og flyselskabet gjorde derfor gældende, at forbundet ikke kunne få medhold i, at der skulle være givet et længere varsel end det givne varsel på 1,5 måned. Dommeren var enig i, at han pga. den manglende påstand ikke havde anledning til at tage stilling til, om varslet var tilstrækkeligt langt.

DI førte sagen for virksomheden.

Nyheden er baseret på kendelse i faglig voldgift af 19. juni 2023 i sag nr. FV 2022-1051.

DI's råd

Hovedreglen er, at kutymer på samme måde som lokalaftaler som udgangspunkt kan opsiges med tre måneders varsel, hvis der ikke er særlige regler i overenskomsten herom. Derfor var udgangspunktet i sagen, at hvis der var tale om en almindelig kutyme, skulle denne have været opsagt med tre måneders varsel. Det var dog ikke gjort gældende, at der var tale om en almindelig kutyme. Der skal ganske meget til, førend en kutyme får karakter af en overenskomstmæssig kutyme eller en kutyme, der kun kan opsiges til overenskomstperiodens udløb.

Hvis I har haft en praksis gennem længere tid på virksomheden, som I ikke længere ønsker at følge, anbefaler vi, at I kontakter DI, så vi kan rådgive jer om, hvorvidt der er tale om en kutyme, hvor I skal følge reglerne for opsigelse heraf, eller der blot er tale om en praksis, der kan opsiges med rimeligt varsel. Det kan også være relevant at vurdere, om en ændring af en praksis skal varsles individuelt som en væsentlig ændring for den enkelte medarbejder.

Læs mere om:

Kutymer - DI (danskindustri.dk) 

Lokalaftaler - DI (danskindustri.dk)

Ændring af ansættelsesvilkår - Rådgivning og skabelon - klik her - DI (danskindustri.dk)

Skabeloner

Opsigelse af en lokalaftale eller kutyme

Hent

Relateret indhold

Fandt du ikke svar?
Få hjælp
Skriv til vores eksperter

Her kan du stille dine personalejuridiske spørgsmål. Når du har udfyldt og sendt formularen, bliver din sag oprettet hos den rette ekspert, som kontakter dig telefonisk eller på e-mail hurtigst muligt.