Foto: Colourbox
26.09.23 Vi rådgiver dig Nyheder

Intet krav på godtgørelse efter nedsat arbejdstid

Afskedigelsesnævnet nåede frem til, at et lægehus godt kunne restrukturere opgaverne i sekretariatet på en anden måde end tidligere af hensyn til driften. En lægesekretær, som i den forbindelse fik nedsat sin arbejdstid, havde derfor ikke krav på en godtgørelse for usaglig opsigelse.

Nedsat tid og færre opgaver

En kvinde blev pr. 1. august 2000 ansat som lægesekretær i et lægehus, hvor en del af det administrative arbejde blev udført af en sygeplejerske og en laborant.

I marts 2020 aftalte virksomheden og lægesekretæren at ændre hendes arbejdsopgaver, og at hendes ugentlige arbejdstid skulle nedsættes fra 37 til 30 timer ugentligt med virkning fra 1. september 2020. I den forbindelse blev der udarbejdet nøje beskrevet opgaveliste, herunder hvem der fremover skulle håndtere de opgaver, som lægesekretæren ikke længere skulle udføre.

Ville samle administrativt arbejde hos to deltidssekretærer

Et par år senere vurderede ledelsen, at der af hensyn til virksomhedens drift var behov for at samle de mange forskellige administrative funktioner, så opgaverne fremover skulle fordeles mellem lægesekretæren og en ny medarbejder.

Derfor varslede virksomheden 31. maj 2022 ændringer i lægesekretærens arbejdstid fra 30 til 20 timer ugentligt. Ændringen blev meddelt skriftligt med seks måneders varsel, således at lægesekretærens arbejdstid pr. 1. december 2022 var 20 timer om ugen, og at lønnen fra denne dato tilsvarende blev reduceret. Lægesekretæren fik oplyst, at hendes opgaver fremover i det væsentlige var at passe telefonen og tage imod henvendelser ved skranken.

Accepterede ikke ændrede arbejdsvilkår

Umiddelbart efter varslingen indrykkede virksomheden 2. juni 2022 en jobannonce, hvor de søgte en deltidssekretær. I jobannoncen stod der, at arbejdstiden var ca. 20-25 timer om ugen, og at opgaverne blandt andet bestod af telefonkonsultation, håndtering af henvendelser i skranken og administrative opgaver, for eksempel bogføring, mails, e-Boks, kalenderopsætning, IT-opgaver, korrespondancer, receptfornyelse, ad hoc-opgaver m.m.

5. juni 2022 meddelte lægesekretæren virksomheden, at hun betragtede sig som værende opsagt med virkning fra 1. december 2022 med henvisning til varslingsbrevet, hvor der stod, at det var at sidestille med en opsigelse, hvis hun ikke accepterede ændringerne i hendes arbejdstid og løn.

Herefter ændrede virksomheden jobannoncen til en fuldtidsstilling. Virksomheden ansatte herefter en ny sekretær i juni 2022.

Afskedigelsesnævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte ledelsens vurdering af, hvilke tiltag der var nødvendige for at få sekretariatet til at fungere på en tilfredsstillende måde. Den varslede nedsættelse af lægesekretærens arbejdstid var sagligt begrundet i hensynet til lægeklinikkens drift, og hun fik derfor ikke medhold i sin klage over usaglig opsigelse.

DI var ikke involveret i sagen.

Nyheden er baseret på Afskedigelsesnævnets afgørelse af 21. marts 2023 i sag nr. 20220872.

DI's råd

Sagen viser, at en virksomhed kan ændre væsentligt i en medarbejders vilkår, hvis det er sagligt begrundet i virksomhedens drift. Hvis en væsentlig ændring af vilkårene ikke er sagligt begrundet, kan medarbejderen få tilkendt en godtgørelse for usaglig opsigelse, hvis han eller hun ikke accepterer ændringerne.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at de konkrete omstændigheder kan føre til, at varsling af ændringer skal håndteres på en bestemt måde. For eksempel kan der være forskel på varsling af ændringer over for funktionærer og ikke-funktionærer, ligesom en relevant overenskomst kan indeholde særlige regler om varsling af ændringer. Der kan også være særlige procedurer, der skal følges, hvis der skal varsles væsentlige ændringer over for en større gruppe medarbejdere.

Læs mere om her: Ændring af ansættelsesvilkår - Rådgivning og skabelon - klik her - DI (danskindustri.dk)

Skabeloner

Ændring af ansættelsesvilkår - tillæg til ansættelseskontrakt

Hent

Relateret indhold

Fandt du ikke svar?
Få hjælp
Skriv til vores eksperter

Her kan du stille dine personalejuridiske spørgsmål. Når du har udfyldt og sendt formularen, bliver din sag oprettet hos den rette ekspert, som kontakter dig telefonisk eller på e-mail hurtigst muligt.