Vi rådgiver dig

Hvad er en bestyrelse?

Bestyrelsen er en virksomheds øverste ledelse og består af medlemmer, som er valgt af selskabets medlemmer eller ejerkreds.

Foto: Gettyimages

En bestyrelse er det øverste ledelsesorgan i en virksomhed eller selskab - det gælder for de virksomheder, som har både en direktion og en bestyrelse (Selskabsloven, §5).

Er virksomheden et anpartsselskab (ApS), er det ikke et krav, at virksomheden har en bestyrelse, og virksomheden kan derfor ledes direktionen. Er virksomheden derimod et aktieselskab er det et krav, at der er en bestyrelse.

Bestyrelsen vælges af virksomhedens medlemmer eller ejere på generalforsamlingen.

Regler for sammensætning af bestyrelsen

De lovgivningsmæssige rammer og regler for, hvordan en bestyrelse er sammensat findes i Selskabsloven, og reglerne er kun gældende for aktieselskaber (A/S). 

  • Bestyrelsen skal bestå af mindst 3 personer
  • En direktør fra virksomheden kan godt være i bestyrelsen, men kan ikke være bestyrelsesleder (bestyrelsesformand)

Hvorfor have en bestyrelse?

For aktieselskaber (A/S) er det som sagt et krav at have en bestyrelse, men også for andre selskabstyper kan det være relevant med en bestyrelse. 

Fordele

  • En bestyrelse er også en ressourcepulje af viden, erfaring og kompetencer, som virksomheden måske ikke besidder i tilstrækkelig grad selv. Det kan f.eks. være indenfor digitalisering, internationalisering, salg mv. 
  • Bestyrelsen kan fungere som en en sparringspartner for ejeren

 

Johan Stauner Bill
Skrevet af:

Johan Stauner Bill

Peter Larsen

Peter Larsen

Chef for Virksomhedsudvikling

Henrik Sørensen

Henrik Sørensen

Chefkonsulent

Relateret indhold