Vi rådgiver dig

Code of Conduct

Læs mere om Code of Conduct. Og bliv klogere på, hvad du som virksomhed skal være opmærksom, når I udarbejder jeres egen Code of Conduct.

Foto: Gettyimages

Hvad er en Code of Conduct?

En Code of Conduct (adfærdskodeks) er en vejledende ramme, der styrer virksomhedens interne og eksterne adfærd vedrørende sociale, etiske og miljømæssige forhold. Det er vigtigt, at alle virksomhedens medarbejdere og leverandører forstår og følger retningslinjerne, som ofte bygger på virksomhedens kerneværdier og principper. Formålet er at opretholde standarder og sikre overholdelse af internationalt anerkendte principper for menneskerettigheder, miljømæssig bæredygtighed og ansvarlig forretningsadfærd. Virksomheden henter ofte inspiration fra og henviser til FN’ Retningslinjer for Menneskerettigheder og Erhvervsliv, OECD’s Retningslinjer for Multinationale Virksomheder samt Global Compacts 10 principper for ansvarlig virksomhedsadfærd. 

Hvorfor er en Code of Conduct vigtig for forretningen?

Der er flere grunde til, at en Code of Conduct er vigtig for forretningen. En Code of Conduct er med til at skabe gennemsigtighed om virksomhedens overordnede værdier og praksis og kan bruges som risikostyringsværkstøj i forhold til uetisk eller ulovlig adfærd. En virksomhed, der praktiserer ansvarlig virksomhedsadfærd og har en klar Code of Conduct, opbygger tillid hos kunder, leverandører, investorer og samfundet som helhed. Dette kan styrke virksomhedens omdømme samt være afgørende for at fastholde og tiltrække nye medarbejdere. Endvidere kan en velformuleret Code of Conduct være med til at sikre, at virksomheden og dens medarbejdere overholder relevant lovgivning inden for de områder, hvor virksomheden opererer.

Sådan kommer du i gang med Code of Conduct – trin for trin

DI’s ”Sådan kommer du i gang med Code of Conduct – trin for trin guide” er designet til at hjælpe dig med at forstå, udvikle og implementere en effektiv Code of Conduct for din virksomhed. Her kan du læse mere om, hvad en Code of Conduct er, hvorfor det er et vigtigt dokument for din virksomhed, og hvordan en Code of Conduct kan understøtte din forretningsstrategi og bidrage til virksomhedens succes. Guiden giver et overblik over de vigtigste elementer, som bør indgå i en Code of Conduct, og tager dig igennem hvert trin i processen med at udvikle en Code of Conduct, fra introduktion til overholdelse, standarder, underliggende politikker og kontraktuelle forpligtelser.

For medlemmer

Sådan kommer du i gang med Code of Conduct – trin for trin guide

Denne guide er designet til at hjælpe dig med at forstå, udvikle og implementere en effektiv Code of Conduct (adfærdskodeks) for din virksomhed.

Læs guiden
For medlemmer

Sådan kommer du i gang med Code of Conduct - Skabelon

Med DI’s skabelon kan du få inspiration til, hvordan en effektiv Code of Conduct kan se ud for din virksomhed. Skabelonen er udarbejdet for at øge mulighederne for, at I som virksomhed får godt styr på virksomhedens interne og eksterne adfærd vedrørende sociale, etiske og miljømæssige forhold.

Hent skabelon