Franske oversøiske områder

Krav og regler ved eksport til Franske oversøiske områder

Areal og befolkningstal

Fransk Guyana: 83.534 km², 290.691 (2020 est.) Fransk Polynesien: 4167 km², 295.121 (2020 est.) Guadeloupe: 1628 km², 395.700 (2016 est.) Martinique: 1128 km², 376.480 (2016 est.) Ny Kaledonien: 18.575 km², 290.009 (2020 est.) Réunion: 2511 km², 859.959 (2020 est.) Saint-Pierre & Miquelon: 242 km², 5347 (2020 est.) Wallis & Futuna: 142 km², 15.894 (2020 est.)

Bruttonationalprodukt

Fransk Guyana: $5.447 per capita (PPP) Fransk Polynesien: $17.000 per capita (PPP) Guadeloupe: $11.556 per capita (PPP) Martinique: $11.314 per capita (PPP) Ny Kaledonien: $31.100 per capita (PPP) Réunion: $25.900 per capita (PPP) Saint-Pierre & Miquelon: $46.200 per capita (PPP) Wallis & Futuna: $3800 per capita (PPP)

Forretningssprog

Fransk

Mål og vægt

Det metriske system

Vigtigste byer

Fransk Guyana: Cayenne Fransk Polynesien: Papeete, Fa'a'ā Guadeloupe: Basse-Terre Martinique: Fort-de-France Ny Kaledonien: Nouméa Réunion: Saint-Denis Saint-Pierre & Miquelon: Saint-Pierre Wallis & Futuna: Matā'Utu

Møntsort

1 EUR=100 Cent

Vigtigste havne

Fransk Guyana: Cayenne Fransk Polynesien: Papeete Guadeloupe: Pointe-à-Pitre, Baie-Mahault Martinique: Fort-de-France Ny Kaledonien: Noumea Réunion: La Réunion Saint-Pierre & Miquelon: Saint-Pierre Wallis & Futuna: Leava, Mata-Utu

Told lufthavne

Guadeloupe: Pointe-à-Pitre Le Raizet (PTP) Martinique: Martinique Aimé Césaire International (FDF) Ny Kaledonien: La Tontouta Internation -Nouméa (NOU) Réunion: Pierrefonds – St. Pierre (ZSE), Roland Garros – St. Denis (RUN) Saint-Pierre & Miquelon: St Pierre (FSP), Miquelon (MQC) Wallis & Futuna: Wallis Island – Hihifo (WLS)

Import og handel

Generelle importkrav, restriktioner, leverings- og betalingsbetingelser. 

Importforhold

Generelt er der ikke krav om importlicens for varer, som kommer fra EU-lande. For varer som ikke sendes direkte fra EU, er der krav om importlicens for visse varer. Det gælder blandt andet kemiske produkter, landbrugsprodukter og fiskeriprodukter samt jern og stål. Der vil ligeledes være myndighedskontrol med særlige varer. 

Handelsforhold

Tilbud og betalingssædvaner 
Afgives sædvanligvis i EURO. Det anbefales, at anvende INCOTERMS®2020. Se mere information her. INCOTERMS®2020 er ICC's seneste udgave af reglerne om brug af indenlandske og internationale handelsklausuler, og de sikrer at reglerne bliver fortolket ensartet.

Åben regning: Forekommer.

Dokumentinkasso: Forekommer.

Remburs: Uigenkaldelig og bekræftet, anbefales, men spørg egen bank om yderligere oplysninger. 

Toldforhold

Regler for toldbehandling og toldforhold.

Told

Tolden er baseret på EU's fællestarif, inddelt efter HS-nomenklaturen. Told på varer fra lande udenfor EU er normalt baseret på varens CIF-værdi.

Varer fra EU, som er i fri omsætning, er normalt ikke belagt med told. Dog vil der være punktafgifter på blandt andet alkohol og tobak. Varer som afskibes fra lande udenfor EU er toldpligtige.

De franske områder Fransk Guyana, Guadeloupe, Martinique og Reunion bliver anset som en del af Frankrig i statistisk forstand.

Vareprøver

Uden handelsværdi er toldfri. Prøver med værdi kan indføres mod deponering af et beløb svarende til told og afgifter. Man kan ansøge om at få told og moms retur, såfremt varen genudføres.

Toldbehandling

Importvarer, som ikke anmeldes til fortoldning, bliver overført til et statsligt toldlager. I tilfælde af at varen ikke indløses fra toldlageret indenfor en rimelig periode, kan varerne sælges af toldmyndighederne på offentlig auktion

Eksportdokumenter

Krav til eksportdokumenter, påtegning og legalisering.

Eksportangivelse - Eksport af varer til lande udenfor EU

Pr. 29. maj 2024 lukker det eksisterende eksportsystem (E-eksport system) og fra den dato er det kun muligt at indsende nye angivelser i DMS Eksport. Det anbefales at søge om adgang til DMS og tage det nye system i brug i god tid før 29. maj 2024. Læs mere om DMS Eksport på toldstyrelsens hjemmeside.

Varer som eksporteres fra EU til lande udenfor EU skal angives i Toldstyrelsens nye system DMS Eksport, som introduceres som led i en fælles EU-indsats på toldområdet. Angivelsen laves af eksportøren selv eller en transportør eller speditør. EU stiller større krav til det antal oplysninger, som virksomhederne skal indsende i angivelser og meddelelser. Transport af varerne må først sendes når varerne er frigivet til eksport i DMS Eksport. Efter varerne er frigivet i DMS Eksport vil EAD-dokumentet (Export Accompanying Document/Eksport Ledsage Dokument) med MRN-nr (Movement Reference Number) være tilgængelig via DMS online. Mange virksomheder får deres speditør til at lave udførselsangivelsen. Vær opmærksom på at man som virksomhed har ansvar for, at varer som forlader EU bliver udført korrekt.

Proformafaktura/Customs invoice

Kan være krævet i forbindelse med ansøgning af importlicens, for forsendelser af varer uden kommerciel værdi, ved midlertidig indførsel, eller i forbindelse med åbning af en remburs.

Handelsfaktura

Fakturaen skal udfærdiges på fransk i mindst 1 original og 3 kopier og skal bl.a. indeholde følgende information:

  • sælgers navn, adresse og land
  • modtagers navn, adresse og land
  • købers navn, adresse og land (hvis denne ikke er identisk med modtageren)
  • faktura nr., udstedelsesdato og -sted
  • oprindelsesland
  • nøjagtig varebeskrivelse
  • angivelse af de første 6 cifre i HS-koden
  • kvantitet (antal kolli, emballagetype m.m.)
  • vægt (netto- og bruttovægt pr. kolli/totalvægt samt volumen)
  • mærke, numre (evt. containernummer)
  • betalingsbetingelser
  • valuta, enheds- og totalpris
  • leveringsbetingelser med angivelse af Incoterms®-klausul
  • angivelse af FOB & CIF værdi (specificering af fragt, forsikring og øvrige omkostninger)
  • transportdetaljer
  • evt. importlicensnummer

Følgende erklæring påføres, stemples og underskrives af eksportøren:

”nous certifions que les marchandises dénommées dans cette facture sont de fabrication et d’origine du Danemark et que les prix indiqués ci dessus s’accordent avec les prix courants sur le marché d’exportation.”

Uofficiel dansk oversættelse:

"Vi bekræfter, at de i denne faktura nævnte varer er af dansk oprindelse, og at ovenstående priser er i overensstemmelse med de gældende priser på eksportmarkedet."

Ingen påtegning ved handelskammer eller legalisering

Oprindelsescertifikat

Kræves normalt ikke, men det anbefales at angive oprindelseslandet på fakturaen.

Toldpræference og oprindelsesbeviser 

Såfremt varerne opfylder kravene om EU oprindelse, kan man anvende udtalelse om oprindelse for varer, der sendes til Ny Kaledonien, Saint-Pierre & Miquelon og fransk-Polynesien (samt de øvrige lande såfremt de forlanger det) Hvis værdien overstiger EUR 10.000 skal virksomheden være registreret i REX-systemet.

Ordlyd for udtalelse om oprindelse – står på side 119 i aftalen (link nedenfor):

Engelsk ordlyd:

The exporter (Number of Registered Exporter — unless the value of the consigned originating products does not exceed EUR 10 000 (1) ) of the products covered by this document declares that, except where otherwise clearly indicated, these products are of … preferential origin (2) according to rules of origin of the Decision on the association of the overseas countries and territories and that the origin criterion met is ………… (3)

Fransk ordlyd:

L'exportateur (Numéro d'exportateur enregistré – excepté lorsque la valeur des produits originaires contenus dans l'envoi est inférieure à 10 000 EUR (1)) des produits couverts par le présent document déclare que, sauf indication claire du contraire, ces produits ont l'origine préférentielle . . . . . . (2) au sens des règles d'origine de la Décision d'association des pays et territoires d'outre-mer et que le critère d'origine satisfait est . . . . .. . . . . . . . (3)

Aftale mellem EU og OLT lande

Særlige dokumenter

Packing list anbefales, såfremt handelsfakturaen ikke giver tilstrækkelige oplysninger om forsendelsens indhold.

Phytosanitary Certificate kræves for planter og planteprodukter.

Veterinary Health Certificate kræves for levende dyr og animalske produkter. For visse produkter, der er bestemt for konsum, kan der kræves yderligere certifikater, eks.vis om varmebehandling.

Cleaning and Disinfection Certificate kræves for brugte køretøjer, maskiner og udstyr, samt reservedele hertil.

Certificate of Free Sales kræves for fødevarer, kosmetiske produkter, lægemidler og medicinsk udstyr.

Certificate of Good Manufacturing Practice (GMP) kræves for lægemidler og medicinsk udstyr.

Declaration of Conformity kan kræves for visse varer. Vi anbefaler at checke med modtager om der stilles krav om det.

Legalisering

Ikke nødvendig.

Produktkrav

Krav til mærkning og standarder. 

Mærkningsbestemmelser

Emballage

Ingen særlige regler. Oprindelsesland bør dog anføres.

Varer

I udgangspunktet ingen særlige regulativer undtaget er dog cigaretter og tobaksvarer. I almindelighed kan man henholde sig til franske regler.

Særlige produktkrav

Der kan være være krav om Declaration of Conformity, som dokumenterer at varerne lever op til nationale standarder. Varer som er CE mærkede bliver accepteret, da myndighederne anerkender CE standarden.

Visse varer/varegrupper er underlagt særlig lovgivning eller regulativer. I almindelighed gælder de samme regler som for Frankrig.

Transportforhold

Transport og emballage.

Forsikringsforhold

Ingen restriktioner.

Emballage

Selvom Frankrigs oversøiske områder ikke er selvstændige medlemmer af ISPM 15-standarderne, er der plantesundhedskontrol af træemballage og brug hø og halm som pakningsmateriale. Hø og halm er godkendte materialer til varens emballage, men skal være fri for plantesygdomme og skadedyr. Da pakker ofte opbevares i det fri, bør de være vandtætte og solide.

Konnossement/ fragtbrev

Ingen særlige bestemmelser. "Ordre"-konnossement tilladt, såfremt "notify"-adresse påføres.

Services for DI-medlemmer

DI’s internationale kontorer

Gennem DI’s lokale tilstedeværelse i Tyskland, USA, Kina og Indien tilbyder vi din virksomhed rådgivning, etablering, rekruttering, administration og meget mere.

DI kan også tilbyde lokal support via vores samarbejdspartnere i Australien og Mexico.

Læs mere om de forskellige services her

Udsendelse/udstationering af medarbejdere

Når din virksomhed skal udstationere medarbejdere på midlertidige opgaver i udlandet kan I få hjælp til dette – både individuel sparring og adgang til at abonnere på vores landevejledninger. Læs mere her

Arrangementer og værktøjer

Få mere viden om fremstødsværktøjer her

Få et overblik over internationale arrangementer såsom messer, kurser og delegationer som du kan deltage i her

Yderligere information om eksportmarkeder- og regler

Få vejledning og hjælp til spørgsmål i relation til eksportkontrol her

Læs om den økonomiske udvikling på Danmarks vigtigste eksportmarkeder i vores Markedsfokus her

Få adgang til en række nyttige links omhandlende det indre marked i vores virksomhedsguide her

Adresser:

Frankrigs Ambassade - København, Danmark
Kongens Nytorv 4
1050 Copenhagen K 
Tel.: +45 33 67 01 00
Fax: +45 33 93 97 52
cad.copenhague-amba@diplomatie.gouv.fr
Office Hours:
09.00-13.00 & 14.00-16.30 (Mon-Thu)
09.00-13.00 & 14.00-16.00 (Fri)

Konsulatet - København, Danmark
Ny Østergade 3, 2nd fl.
1101 Copenhagen K
Tel.: +45 33 67 01 64
Fax: +45 33 33 75 70
consulat@ambafrance-dk.org
Office Hours:
08.30-12.30 (Mon-Fri)

Konsulatet for Frankrigs oversøiske områder - London, Storbritannien
21 Cromvell Place
PO Box 57
London SW7 2EN
Tlf.: +44 020 7073 1200
ecrire.londres-fslt@diplomatie.gouv.fr
https://uk.ambafrance.org/-Consulate-in-London

Dansk repræsentation i Frankrig
Se information fra UM i linket 'Danmark i Frankrig' ovenfor.

Carl Christian Lydert Brorsen
Skrevet af:

Carl Christian Lydert Brorsen